Hoe schadelijk is 1 sigaret per dag?

Ik vroeg me dat af .... ps : heb wel lichte vorm van astma, maar verlang al een tijd naar een sigaret. Zal het te doen zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (11)

Met astma lijkt me dit niet heel verstandig.. Ik zou zeggen; vraag het je dokter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die 1 sigaret per dag word 2, word 3, word 4 enz. en dat kunnen je longen niet aan met astma het is niet slim om te doen want de verslaving heb jij niet in de hand
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow! héél goed antwoord! Want je raakt gauw verslaafd aan roken: roken is nou eenmaal ongezond...iedereen weet dat.Dus: een plusje van mij...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yeah :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal! En voor je het weet heb je bovenop je astma chronische bronchitis van het roken, gebruik je veel meer medicijnen en vervloek je jezelf dat je er ooit aan begonnen bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ 1 , heb het zelf ervaren. je kan het onmogelijk bij 1tje houden als je het lekker vindt, want er komt een dag dat je er al eentje op hebt en effe ergens moet wachten op de bus ofzo.. en dan steek je een 2de op :) want "wat zal het verschil nou maken.." enzovoort..
Als je naar een sigaret verlangt maar astma hebt, kun je wellicht zoiets doen als de e-smoker en als het gaat om de nicotine, plak je toch een pleister of kauw je op een kauwgompje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohh niet zo erg hoor ! ééntje perdag geen kwaad. Gewoon doen... Is goed voos je concentratie zelfs. Als je verlang hebt gewoon doen en wees een beetje aardig aan geest. Die hebben soms ook behoeftes. En als je die niet geeft. Kan zelfs enorme problemen met je ontwikkelen. Zoals op een dag sta je op met een bult ergens op je lichaam. Bla bla.
Ps lijkt een beetje op broodje aap. Maar is ook gebaseerd op waargebeurtenissen...
Ik zeg gewoon doen.
Of doe gewoon houd je longen schoon...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
huh?
wat zeg je nou??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat allemaal daar boven. Lees nogmaals ff door...
huh ¿
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een vaag antwoord zeg!
Ben jij wel helemaal helder?
"Broodje aap verhaal,bla bla bla"???
Wat wil je nou eigenlijk zeggen?'.'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je gewoon moet doen waaraan je verlangen hebt. Doe je dat niet? Dan hebben je geest en je lichaam ruzie metmekaar. Meestal doet je geest je lichaam pijn. En de volgende dag sta je bv op met een hele dikke puis op je voorhoofd of op je neus. Soms ook wel eens op je reet. Snappie ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee ik snap hem niet?
Ritsuka
12 jaar geleden
Problemen met je geest en bulten, huh?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hehe ik zit toch op dezelfde golflengte hoor. door gewoon toe te geven aan die "zin" in iets, ga je relaxter zijn. is dat concreet verwoord wat je bedoelt?
1 sigaret per dag is gelijk aan 365 sigaretten per jaar, dat is in totaal 27ml nicotine dat in je longen zıt. Je geeft aan dat je astma hebt dus zal de schade voor je iets erger zijn. Het is best wel gevaarlijk maar deze hoeveelheid is niet dodelijk en elke lichaam is anders opgebouwd er zijn wel mensen die 1 pakket per dag roken maar die wel gezond lijken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon lekker roken. Het is ongezonder om de hele dag er mee in je hoofd rond te lopen en jouw zin in jouw dagelijkse sigaretje te onderdrukken.

Maar hou het uiteraard bij eentje. Geen probleem.
Een uurtje door een drukke stad fietsen en je hebt meer fijnstof en troep binnen gekregen dan die ene sigaret.

Zolang je niet vanwege jouw astma in een verstikkingssituatie komt en het belemmert jouw gang van zaken niet, ga lekker aan het einde van de dag genieten van een sigaretje. Als je het bij die ene houdt alszijnde jouw ontspan momentje, dan doe je er op den duur meer goed mee dan slecht.

Ja, ik weet het, totaal tegen de adviezen van stivoro. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Totaal tegen de adviezen, maar wel een + voor lekker nuchter antwoord!
Jammer dat ik je dit moet vertellen. Ik heb ook astma en rookte vroeger een pakje shag per dag helaas. Ik ben nu wel geminderd naar een pak shag per 3 dagen.
De ene keer merk ik het wel aan me astma als ik smorgens wakker word. Dan hoest ik heel veel slijm op, maar de andere keer merk ik er nauwelijks iets van.
Als astma patient krijg ik om het half jaar een longfunctie test, gelukkig is dit goed. Maar mij word er aangeraden snel mee te stoppen want zolang je zoveel rookt met astma hoe groter de kans dat je longembolie kan krijgen. En in het ergste geval aan de zuurstoffles moet wat mij werd verteld.
Zolang je 1 sigaret per dag rookt vind ik dat echt meevallen. Maar het is nu gemakkelijker als je stopt.
Want bij mij is het ook zo begonnen en ben toen ook verhoogt naar een pakje shag per dag.
En geloof me als je eenmaal verslaafd/ gewend eraan bent is stoppen moeilijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je longen zijn gemaakt en bedoeld om het zuurstof uit de lucht te halen en je daarmee te voorzien in je lichaam.
De rook is gewoon een vreemde stof voor je longen en zal je longen veel meer belasten dan de bedoeling is.

Dus waarom zou je dat 'bewust' gaan doen. Waarom is dan ook die ene sigaret op een dag zo enorm belangrijk?
Als je al meer dan een week bent gestopt is het niet meer de lichamelijk verslaving. Ga in je hoofd dan na, waarom je daar mentaal van afhankelijk bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke sigaret schijnt je 28 minuten van je leven te kosten.
http://www.28minuten.nl/
Verder vraag ik me af of je je kunt beperken tot 1 sigaret per dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door jou astma werken jou longen anders dan "gezonde" longen. Bij een verkoudheidje is de kans groot dat het bij jou overslaat in bronchitis of longontsteking, daarom krijg jij waarschijnlijk ook ieder jaar een griepprik. Als jij buiten adem bent, moet je lichaam harder werken om weer te herstellen dan iemand met een gezond lichaam/longen.

Dus wat zegt dit over roken voor jou? Gezonde longen zouden mss in staat zijn die ene peuk per dag op te vangen en verwerken, jou longen misschien ook, maar het kost veel meer energie van je lichaam en zul je dus nog sneller buiten adem raken bij bv fietsen of sporten, je zult je moei-er gaan voelen en minder energie gaan krijgen, want je lichaam gebruikt extra energie om je hart en longen goed van zuurstof te voorzien. Waarschijnlijk zul je vaker en sneller een aanval krijgen en dus meer medicatie moeten gaan gebruiken.

Dus neem liever een nicotine kauwgommetje en laat die peuk liggen, eerlijk!

Bekijk het filmpje maar als je wilt weten hoe je leven kan eindigen door longkanker, wees gewaarschuwd het is geen mooi filmpje, heftig.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag je goed af waarom je ernaar verlangt. Hoe ga je je voelen als je die ene hebt gerookt?
Je 'pest jezelf' waarschijnlijk enorm door er 1 per dag te roken. Je lichaam proeft van de verslavende stof en gaat er (steeds meer) naar verlangen. Vervolgens ga je jezelf de hele dag die sigaret onthouden, tot het moment dat je die ene mag roken... Zit het de hele dag in je hoofd (mag het al? als ik m nu rook, mag ik de rest van de dag niet meer etc...)
Lijkt mij niet te doen! En in die zin vooral schadelijk dat je misschien meer gestresst raakt en meer gaat roken.. door die ene..