Zou je ipv vitaminepillen ook een maaltijdshake kunnen nemen om alle nodige vitamines enz binnen te krijgen?

Dus 1x per dag zo'n shake:alle vitamines zitten erin en ook oa magnesium,Kalium,calcium,ijzer.

Dan krijg je toch gewoon ook alles wat je nodig hebt binnen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Amadea
9 jaar geleden
Daar moet ik toch echt niet aan denken. Je gebit moet werk hebben, anders vergaat het. En ik geniet van lekker eten, dus...
Erna55
9 jaar geleden
Ik weet dat voedsel een " heikel punt" voor je is. En eigenlijk vind ik het zorgelijk dat juist jij deze vraag stelt.
Kun je snappen dat er bij deze vraag alarmbellen gaan rinkelen ?
Is het laurena of speelt de ziekte weer op ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat Laurene bedoelt als aanvulling op een gewone maaltijd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wil gewoon weten of het voldoende is om alles binnen te krijgen.
Eten is nog steeds een probleem ja, ik heb wel begeleiding hierbij hoor,maar daar wil ik ook niet alles tegen zeggen.
Ritsuka
9 jaar geleden
Het bestaat wel (zie antwoord) maar ik vraag mij persoonlijk af hoe je darmen en maag op zoiets reageren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In mijn ogen zou ik gewoon gezond eten,en af en toe zo n shake nemen.
Ritsuka
9 jaar geleden
@harriet07 vraagsteller heeft een eetstoornis, dus dit is niet zo makkelijk.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik vind het juist positief om van vitaminepillen (noodmaatregel, lijkt niet op eten) over te stappen op een maaltijdshake (al een stuk beter, lijkt wat meer op eten).
Erna55
9 jaar geleden
Lieve Laurena,
Het drinken van Shakes in plaats van pillen innemen is niet verkeerd. Ik vind het wel lastig voor je dat je bij je begeleider niet alles kunt vertellen. Hou je dan toch nog even een achterdeurtje open ?
Het is een lang proces om een eetstoornis te overwinnen. Ik wil je ook niet bestraffend toespreken, maar alleen mijn bezorgdheid uiten.
Blijf op het goede spoor... Liefs.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry Ritsuka ik lees het nu pas goed,maar een beetje eten moet ze wel proberen,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@cryofiel Ja toch?
Vind ik dus zelf ook,en hier zitten toch calorieën in en in vitaminepillen niet,een tijdje geleden had ik dit echt niet gedurfd.
Jammer dat zoiets jaren duurt om vanaf te komen en soms helemaal niet als je pech hebt.
Erna55
9 jaar geleden
Ik heb bij het antwoord van ritsuka gereageerd.

Antwoorden (2)

Dat kan, en dat bestaat al. Het product heet Soylent: http://www.soylent.me/

"Soylent is een open source voedselvervanger bedoeld om te voldoen aan alle dagelijkse voedingsbehoeften van een menselijk lichaam. Het is voornamelijk gemaakt van maltodextrine, rijstproteïnen, haverbloem, koolzaadolie, visolie en essentiële vitaminen.
Soylent is gemaakt door software-ontwikkelaar Rob Rhinehart; het is bedoeld om een menselijk lichaam van alle nutritionele behoeften te voorzien zonder tijd, geld of moeite te spenderen aan het bereiden ervan. Na het onderzoeken van nutritionele vereisten ontwikkelde Rhinehart de formule door het op zichzelf uit te proberen, gebaseerd op eigen onderzoek online, in boeken en in wetenschappelijke publicaties."

"In april 2013 zei Rhinehart dat hij zelf momenteel US$154.62 per maand spendeert aan Soylent wat een voedingswaarde oplevert van 2600kcal per dag terwijl medische voeding zoals Jevity US$456 per maand zou kosten voor 2000kcal."

Zie link bij de bron voor meer informatie.

Let op, dit is wel iets wat pas net ontwikkeld is, en de effecten op de lange termijn zijn nog niet bekend.

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar ik lees hier het verhaal van iemand die het toch niet zo vond bevallen: http://www.nu.nl/weekend/3825598/mijn-mislukte-poging-drankje-leven.html
Ritsuka
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Dit citaat spreekt mij vooral aan:
"'Voedingsdeskundige De Vries is niet verbaasd over mijn moeite om aan de Soylent te blijven. "Waar Soylent aan tegemoet probeert te komen is voldoende voedingswaarde, dus dan sluit je eigenlijk alle andere functies die eten heeft uit.”
Volgens De Vries heeft eten een veel bredere functie in ons leven dan alleen als 'brandstof' voor het lichaam. "Het gaat om smakelijkheid, samen eten met anderen, genieten van je eten."
Ritsuka
9 jaar geleden
ja, eten is echt een sociale aangelegenheid. Dat merk je al als je begint aan een bepaald dieet en jezelf dingen ontzegt. Iedereen gezellig aan gebak op de verjaardag, en jij knabbelt op komkommer in een hoekje en voelt je buitengesloten.
1 van de redenen dat mensen diëten niet volhouden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat goedje is vegan, dus geen visolie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ongeveer net zo saai als sonde- of drinkvoeding volgens mij. Prima geschikt als noodoplossing en ik vermoed dat het zeker de eerste keer mijn leven kan hebben gered, maar zodra je weer een beetje gewoon kunt eten, zet je graag de pomp wat lager om in ruil daarvoor ergens in te kunnen bijten en op te kunnen kauwen. Al is het maar een cracker of een simpel stukje brood. Ik gaf zelfs de voorkeur aan babyvoeding of gewoon gepureerde voeding - hoe flauw dat ook smaakt ook als je gezond bent - boven die zoete, zware drinkvoeding. Ik vraag me alleen af of dit Laurena's vraag beantwoord. Ze heeft het over een maaltijdshake *in plaats van vitaminepillen*, terwijl dit soort shakes een soort vervanger van een *maaltijd* zijn. Ik denk dat als je elke dag een shake neemt waar inderdaad alle vitaminen en mineralen in zouden zitten die je om wat voor reden dan ook (slechte opname, grotere behoefte agv ziekte, eenzijdige of karige voeding) in je dagelijkse voeding niet binnenkrijgt, er geen wezenlijk verschil is met een multivitaminepreparaat. In een shake kunnen zelfs nog extra eiwitten of kcal (=energie!) zitten, wat in een pil niet echt mogelijk is.
Ritsuka
9 jaar geleden
"een maaltijdshake om alle nodige vitamines enz binnen te krijgen" staat er in de hoofdvraag, en dat is dit product als het goed is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoel meer zo'n maaltijdvervanger als weightcare en dat je zoiets dan neemt om zo de belangrijkste vitamines binnen te krijgen,zodat je geen tekorten krijgt.
Nutridrink wil ik niet meer,daar zitten echt veel calorieën in en dat is echt bijvoeding,het is echt voor de vitamines.
Momenteel krijg ik zelfs groente niet weg,ik wordt er soms misselijk van,komt denk ik omdat ik dat zoveel groente heb gegeten(en verder bijna niks anders toen het heel slecht met me ging.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je nog contact met een diëtist(e) momenteel, Laurena? Ik vraag me namelijk af of die maaltijdshakes wel echt alles bevatten wat je nodig hebt, omdat ze vaak bedoeld zijn om één of hooguit twee maaltijden te vervangen, en voor kortdurender gebruik dan bijv. nutridrink. Krijg je nu verder wel genoeg energie binnen uit je gewone voeding? Want laten we eerlijk zijn, naast vitaminen en mineralen heb je natuurlijk ook je energie, dus calorieën nodig, en een herstellend lichaam heeft ook vaan meer eiwitten nodig dan gemiddeld. Als je op zich wel genoeg energie en (macro)voedingsstoffen binnen krijgt uit je voeding maar je door moeite met het eten van bepaalde voeding niet aan je complete vitaminenbehoefte komt, is er volgens mij weinig op tegen om - eventueel tijdelijk - een of ander supplement te gebruiken. Maar een diëtist kan dat precies voor je uitrekenen, en dat lijkt me juist voor jou van groot belang. Je lichaam heeft immers al genoeg te verduren gehad - en je geest trouwens niet minder. @Ritsuka: hoofdvraag is *in plaats van vitaminepillen* "een maaltijdshake om alle nodige vitamines enz binnen te krijgen". Ik lees dat als: 'kun je naast je gewone maaltijden in plaats van een multivitaminepreparaat ook een bepaalde shake gebruiken" en niet als "kun je in plaats van gewone maaltijden een bepaalde shake gebruiken". Ik kan het natuurlijk fout lezen, maar blijkbaar bedoelt Laurena inderdaad een shake náást de maaltijden als aanvulling (ipv een vitaminepreparaat) en niet als vervanging ván de maaltijden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Joylent is de Nederlandse versie van Soylent: http://www.joylent.eu/ Heb daar een keer besteld om het uit te proberen en het is goed te doen en ze beweren dat je er op kunt leven en per dag 100% van alle dagelijkse voedingsstoffen binnen krijgt. Maar of je het lang volhoud om alleen maar op shakes te gaan leven? Ik denk het niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid Joylent word ook geproduceerd in Nederland alhoewel de website Engelstalig is en is te vertrouwen met levering heb ik uit eigen ervaring.
Erna55
9 jaar geleden
Erna55
Lieve Laurena,
De nutridrink die je is aangeraden is juist omdat het veel calorieën bevat.
Dat vind je het aller - moeilijkst wat er is. Dat is je ziekte.
Het kan gevaarlijk voor je zijn om onder je streefgewicht te komen, ook al is de drang om nog dunner te worden heel erg sterk.
Let er alsjeblieft op dat je niet weer de ziekte laat winnen. liefs
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Erna55 Mn gevoel zegt de laatste tijd dat ik weer dunner moet worden,ik ben er hele dagen en nachten in mn hoofd mee bezig.
Ik had toen ik nog was opgenomen zoveel moeite met verplicht aankomen dat ze accoord gingen met een lager gewicht,ik moest sowieso meer dan 50 kilo wegen maar dat wilde ik echt niet,dus werd het 45 kilo.
Ik woog toen 36 kilo en dat vond ik wel best eigenlijk.
Eten is gewoon nog steeds een probleem elke dag en ik wil in ieder geval genoeg vitamines enz binnen krijgen,bijv met zo'n shake.
Ze dreigen al met opname in bijv de Ursulakliniek en dat wil ik echt niet.
Het laatste bloedonderzoek viel mee dus dat wil ik graag zo houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Lies12 Nee de diëtiste ga ik niet meer naar toe,ik heb een eetschema dat ik vanuit de kliniek heb meegekregen,
daar zou ik me eigenlijk helemaal aan moeten houden,maar ik heb gewoon geen behoefte die dingen elke dag te eten.
Soms gaat het wel iets beter,maar vaker niet.
Ik kom er gewoon niet echt van af.
Erna55
9 jaar geleden
Lieve @laurena. Ik begrijp dat het voor jou een enorm gevecht is om te moeten eten. Je denkt er niet vanaf te kunnen komen. Het heeft geen zin dat ik dat ga bestrijden. Jij hebt de strijd al ( deels) opgegeven. Ik hoop zo dat je jezelf niet in levensgevaar brengt. Boven de 50 kilo is blijkbaar voor jou niet te doen. Maar bij 36 kilo breng je jezelf echt in levensgevaar. En dan wint je ziekte..
Niemand anders dan jij kan je wanhoop voelen. Dat je wanhopig bent, dat hoor ik. En dat kan ik vanaf hier niet veranderen.
Kun je het nog opbrengen om minstens in leven te blijven? Het lijkt dat je je vitamines op pijl wilt houden, dus dat zou een ja zijn. Maar alleen met vitamines kunnen je organen toch uitvallen. Dat weet je ook. Ik wens je veel kracht. En veel liefs, erna
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Erna55 Ik heb de strijd niet opgegeven hoor..
En ik zorg er wel voor niet meer onder de 40 kilo te komen,dat mag ik trouwens ook echt niet.
Altijd moe,haaruitval,overal ontstekingen,me niet kunnen concentreren,in de war raken enz
Ik wil hier echt vanaf maar in me hoofd blijft het zitten en ik kom er nog niet vanaf,alsof iets je gedachten overneemt,heel raar ik begrijp het zelf ook nog steeds niet.
Vitaminepillen en maaltijdshakes ondergingen serieus wat bewerkingen. Ik raad beide af. Kijk, vitaminen worden zowel door het lichaam aangemaakt (vooral in de winter moet je vitamine D zelf aanmaken door eens met blote armen een uurtje in de zon te lopen, de zon is dan veel gezonder dan als ze hoog staat bovendien, want dan wordt ze weer schadelijk!) als via voeding verkregen.

Focussen op één vitamine is in zekere zin nonsens. Of je nu de voedselzandloper of de voedselpiramide neemt met de wijziging erin dat de ONDERSTE laag "beweging!" is, speelt geen rol, maar een mens is een zoogdier dat bestaat uit botten, pezen, spieren, bloedvaten+zenuwen en dus ook veel vezels en vel. Planten trekken water en mineralen uit de grond en fotosynthese aan de bladeren neemt koolstof op om zowel te verbranden en om te zetten naar zuurstof als om groen te worden en te 'groeien als kool' (is een héle ware uitdrukking, met 'koolstof' erin).

Ben je jong en moet je nog groeien, dan zijn vitaminen eigenlijk geen zorg, want je moet heel veel eten en nog meer bewegen. De vitaminen komen dan samen met je koolhydraten en eiwitten dan wel waar ze nodig zijn, eventueel om andere vitaminen zelfs aan te maken. Cholesterol dient bijvoorbeeld om vet op te slaan via reserves en dan later weer om te zetten naar brandstof, dus is ook helemaal niet slecht! Tekorten en teveel horen zo samen en je lichaam is zelfs gezonder als het eens wat te kort heeft en later wat te veel (wie kent nog echt de term "ik heb honger!", in het Engels "i am starving")

Ben je ouder OF (!!!!) beweeg je te weinig, dan krijg je bizar genoeg tekorten. In de winter dus vitamine D dat je lichaam zogezegd niet zelf aanmaakt. Stom, elke dag 10 plusuten in de zon met blote armen even naar buitenlopen als de zon schijnt, is meer dan genoeg. Of vitamine C (volgens sommigen liefst per kilogram, kun je niet te veel van hebben, bizar genoeg lijk je wel zo de kanker in je lijf, die iedereen heeft, te kunnen 'stimuleren': als je je gezondheid stimuleert en de groei van weefsels, krijg je ook een groeieffect van de ontspoorde kankergroeicellen, logisch toch net zoals antibiotica geen onderscheid maakt in bombardement van goede en slechte cellen).

Kijk naar mensen die zweren bij vitamines: Ze zagen over alles van voeding en kijken op alle etiketten.

Als je nu eens met zin dat stukje chocolade straks opeet als je lichaam daar zin in heeft, en dan welgezind harder werkt, dan kreeg je alles wat je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
Er is meer aan de hand. Hiervoor kun je de reacties bij ritsuka lezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je Erna55 voor de correctie. Had het extra psychische probleem hier foutief ingeschat. Is het anorexia nervosia, of is haar probleem niet zo eenvoudig te catalogiseren? Toch denk ik dat ze moet pogen om op lange termijn terug naar een normaal eetpatroon te gaan. Misschien met specifieke spieroefeningen, want ook de spieren rond de maagstreek zullen volgens mij totaal verstoord zijn, alsmede de vet/spierverhoudingen al waardoor haar 'verbrandingssysteem' in een serieuze gevarenzone zit (kindje van vriendin van mij is uiteindelijk zo overleden; een dokter die dat kindje adviseerde speelde daarbij een erg gruwelijke rol en werd niet bijgestuurd door de omgeving). Hopelijk vind ze zelf een oplossing in de richting van een normaler leven, want het ene probleem veroorzaakt duidelijk al het andere in exponentiële wijze. Thx, Erna55, you indeed make us think!
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik lees in je verhaal niet echt een antwoord op de gestelde vraag
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka, dat is omdat we wellicht op elk een ander (fysisch/psychisch) mensbeeld hebben. Ik probeer altijd een paar stappen achteruit te zetten en het in een geheel te zien. Heel de hetze om bijv. lactose uit te testen en toe te dienen en dan allergie vast te stellen, lijkt hopeloos achterhaald. Bij volle melk en halfvolle melk zit bijv. evenveel lactose maar meer/minder vet en net dat vet lijkt de allergische reactie tegen te houden. Zo is het met alles: vitaminen zijn maar een piepkleine zijkant van voeding, in kern gaat het vooral om grond+bouw+vebrandingsstoffen, je merkt dat ook aan de uitdrukking milligram (bijv. suiker is veel eenvoudiger en verbrandt heel snel en daar mag je heel veel van nemen op voorwaarde dat je het ook verbrand, idem met wit brood: verteert en verwerkt veel gemakkelijker maar je hebt snel nieuwe reserves nodig dus ideaal als je veel beweegt, veel slechter als je niet veel beweegt of een marathon gaat lopen en na een uur ook andere stoffen nodig hebt uit je reserves (vet = vooral reserve, cholesterol vervoert dat ook en vet <> suiker kan zich continu omvormen dus is veel belangrijker dan al die vitaminen waarvan een deel worden aangemaakt door zonlicht of door het lichaam zelf in de rand en voor subcellen. Hersenen bijv. willen dan weer alleen maar druivensuiker om zeer actief te zijn, maar als we dan over de neuronen spreken bij de denkprocessen, gaat dat ook maar over 0,001% van de zenuwcellen, dacht ik, dus ook daar vitamines bij betrekken blijft continu in de rand). Elke indeling is kunstmatig en door de mens zelf ingesteld. De 'steen' die die Afrikaanse stammen aten, blijken trouwens vooral koolhydraatrijk te zijn en bevatten blijkbaar ook veel meer vitaminen dan we veronderstelden omdat het echt een soort 'klei' was. Hoe kunstmatiger je je gedraagt, dus ook hoe meer je focust op die of die vitamine, hoe meer je lichaam ontspoort. De vraagstelster moet heel de geschiedenis in kaart brengen en kijken waar ze afgeweken is van bijv. haar kennissen/familieleden in voedingsgedrag. Zoniet zouden ze bij een medisch onderzoek wel gevonden hebben wat er nu al niet meer echt werkt. Ik weet het, een curatief antwoord lijkt altijd leuk (middeltje voor de symptomen), maar enkel een dieper en tegelijk preventief antwoord is hier het echte antwoord. En daar moet Laurena voor durven openstaan en dat zal extra veel bloed, zweet en tranen kosten als ik de reacties verder lees over haar!