is 2 x 500 mg paracetamol nu hetzelfde als 1 x 1000 paracetamol?

je zou toch zeggen als dat het geval is het pilletje ook 2x zo groot zou zijn, nu denk ik dat naast de werkzame stoffen ook andere ingrediënten verschillend kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
20.3K
fremar
7 jaar geleden
Er zijn verschillende vulstoffen die men kan toevoegen,zo kan men bv de vorm wat groter maken.
Een tablet kan rond of langwerpig zijn, de afmeting varieert. Bij de productie ervan wordt een bepaalde dosis werkzame stof van het middel in vorm geperst via een mal. Als er te weinig volume is om van één dosis van de werkzame stof een tablet te maken van een redelijk formaat wordt de werkzame stof met vulstoffen vermengd om meer volume te krijgen. Vulstoffen die vaak hiervoor gebruikt worden zijn zetmeel, lactose (melksuiker) of saccharose (rietsuiker). Bronnen:
- http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/84336-tablet-capsule-dragee-pil-kenmerken-en-verschillen.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt ook ibuprofen in poedervorm krijgen. Die werkt sneller dat een tablet , 1 dosering is 400mg

Antwoorden (2)

De andere ingrediënten zijn niet werkzame hulpstoffen zoals vulmiddel en dus is het antwoord; ja, 2x500 is net zo actief als 1x1000 mg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tabletten maken van 1000 mg werkzame stof paracetamol is goed te doen. Echter worden dan de pillen zo groot, dat ze lastig in te nemen zijn en voor mensen die gevoelig zijn voor paracetamol kan 1000 mg per tablet een te hoge dosis zijn.