Wat kan een teek voor ziektes veroorzaken buiten Lyme? En wat zijn dan verschijnselen, waar op te letten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Frühsommer-Meningoenzephalitis (FSME) is een virusinfectie die door teken wordt overgebracht. Het virus wordt meteen na de beet van de teek overgebracht.

Het ziekteproces verloopt in twee stadia. In het eerste stadium hebben patiënten last van griepachtige verschijnselen, zoals koorts, hoofdpijn en misselijkheid. Bij een derde van de besmettingen kan de ziekte overgaan in het tweede stadium, waarbij encefalitis (hersenontsteking) en meningitis (hersenvliesontsteking) kunnen ontstaan. De helft van deze patiënten houdt blijvende restverschijnselen over, enkelen kunnen overlijden.

Tegen FSME kan worden ingeënt. Behandeling als de ziekte eenmaal optreedt, is niet mogelijk.

Deze ziekte is ook bekend onder de namen: Tick-borne encephalitis (TBE), Russian spring-summer encephalitis (RSSE), Central European encephalitis (CEE). Vaak worden CEE en RSSE gezien als verschillende varianten van de ziekte. De gevolgen van RSSE zijn meestal veel minder ernstig.

Het Flavivirus dat FSME veroorzaakt komt van nature voor bij (kleine)zoogdieren. Teken dragen het virus over op andere dieren en in sommige gevallen de mens.

Ook landbouwhuisdieren kunnen besmet raken. Via de melk vormen zij een secundaire bron van besmetting voor de mens. Het eten en drinken van rauwe zuivelproducten vormt dus een risico voor besmetting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ik wil nog iets toevoegen ik ken 1 mevrouw die door lyme, reuma achtige verschijnselen kreeg en zelfs al aan een pols geopereerd werd, toen bleek dat ze lyme had.
en mijn baas werd de nacht na een tekenbeet wakker met een aangezichtsverlamming ook lyme werd daar geconstateerd .
ik begreep dus dat je door lyme verschillende dingen kunt krijgen. veelal voorafgegaan door een rode kring om de beet en griepachtige verschijnselen.