Mijn oma heeft longkanker, volop aan het (chemo)kuren en is dus erg verzwakt, mijn moeder,zusje en ik zijn haar mantelzorgers.

We zijn erg vaak bij haar, nu heb ik net een telefoontje van mijn huisarts gekregen met het advies om ons te laten inenten (mexicaanse griep) Ik heb verder nooit een gewone griepprik gehaald (zit niet in een risicogroep) Is het dan wel verstandig? Ik heb het wel voor mijn oma over hoor, maar vraag mijzelf af, of het veel bijwerkingen heeft.

Toegevoegd na 9 uur:
Ik heb de inenting inmiddels gehaald, beetje stijve arm.
Maar ik weet waarvoor ik het heb gedaan.
Dank jullie wel voor alle lieve reacties!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je je vraag volgende keer beter formuleren?
Dus 'Heeft de inenting tegen de mexicaanse griep veel bijwerkingen?' als vraag, en dan de rest van je verhaal bij 'uitleg'?
Want wat er nu staat ('Mijn oma heeft longkanker, volop aan het (chemo)kuren en is dus erg verzwakt, mijn moeder,zusje en ik zijn haar mantelzorgers.') is niet echt een vraag he.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Dutchseese, Dankje voor deze reactie. Mensen kunnen makkelijk oordelen he, maar lief dat je het voor mij "opneemt" Ik heb ook inderdaad(wat je al zegt ) andere dingen aan mijn hoofd !!
Groetjes Sharon
@Fynnya Ik heb de vraag een beetje warrig gesteld, maar wist 't even niet goed te formuleren, ik krijg wel antwoorden waar ik iets aan heb, dus het wordt wel begrepen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dutchcheese +1. Bovendien @Fynnya; Bij een vraag als: "Heeft de inenting tegen de mexicaanse griep veel bijwerkingen?" zullen veel mensen dit overslaan omdat ze denken: Daar hèb je er weer een. Daar zijn namelijk al heel veel vragen over gesteld. sharon84 had met deze vraag wèl meteen mijn aandacht te pakken, al heb ik er helaas geen afdoende antwoord op. @sharon84: In ieder geval veel sterkte meid. Ik heb respect voor jouw en je zus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeps! En voor je moeder natuurlijk, sorry ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Hen3rette Thanks, voor je lieve woorden..

Antwoorden (6)

Niemand weet of het veel bijwerkingen heeft. Sterker nog: Het is onduidelijk of het vaccin werkt voor de nieuwe gemuteerde variant die laatst opgedoken is.

Dit is een heel lastig vraag, en een die je eigenlijk aan de huisarts / behandelend arts van je oma zou moeten stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je oma is heel zwak, heeft erg weinig weerstand. Een ziekte erbij zou een heel zware belasting voor haar zijn.

Zelfs als je een gewone kou zou hebben, zou je tijdelijk uit de buurt van je oma moeten blijven.

Bij griep is het een stuk ernstiger. Dat zou je oma wel eens fataal kunnen worden. Aangezien jij *eerst* besmettelijk bent en *daarna* pas merkt dat je de griep krijgt, kun je je oma besmetten zonder dat je dat doorhebt. Tegen de tijd dat je het doorhebt, is het te laat.

Daarom lijkt het mij zeker raadzaam je te laten inenten. Zowel tegen de mexikaanse als tegen de gewone griep.

Het is een afweging van twee risico's. Aan de ene kant (inenten) het risico van bijwerkingen voor jou. Aan de andere kant (niet inenten) het risico van de gevolgen van de griep voor jouzelf, EN  --  veel belangrijker -- het enorme risico van de griep voor je oma in haar huidige zwakte.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed beantwoord, dit zijn inderdaad de voor en nadelen die zijn gegeven.Het is erg dubbel allemaal.
Ik ben zelf goed kwa gezondheid en voor mijn oma is het allemaal veel erger.
Wat een enorme gewetensvraag! Denk dat met jou veel anderen bij haar op bezoek komen. Met alle respect voor je oma denk ik: Als zij er bevattelijk voor is dat zij toch griep krijgt en dat jij niet de veroorzaker er van moet of hoeft te zijn. Maar.... Hier proef ik een beetje schuldgevoel jegens je oma. Afgelopen donderdag ben ik gevaccineerd (Mexicaanse griep) en heb tot op heden geen centje last van. Zou dus tot slot willen zeggen: "Als je je bezwaard voelt zou ik mij laten inenten." Dan kun je achteraf jezelf niet verwijten van (had ik maar...dan)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is inderdaad een gewetensvraag; Moeilijke kwestie ook.
Maar als ik het na alle antwoorden hier tegen elkaar ga afwegen: Dan gaat mijn oma mij voor alles, dus ik ga straks de vaccinatie halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ps thanks voor je antwoord, ik kan helaas nog geen +jes geven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat mij niet om de punten maar om een ander te "helpen" Ook het antwoord van cryofiel sprak mij aan.
Succes en beterschap met je dierbare oma
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijft dan wel jouw keus. Ik kan en wil de voor- en nadelen van deze vaccinatie voor jou bepalen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoelde natuurlijk NIET bepalen Sorry
Op mijn werk (zorgcentrum) heb ik te maken met uiterst zwakke mensen, ik vind niet dat ik hen, maar ook mijn gezin, risico mag laten lopen doodziek te worden, dus ga ik zeker de Mexicaanse griepprik halen.
De bijwerkingen, waarvan 1 tot 10 procent van de gevaccineerden last kan krijgen is: pijnlijke prikplek, hoofdpijn, spierpijn, algeheel gevoel van malaise.
Overgevoeligheid voor bepaalde ingrediënten van de vaccins kan soms tot een allergische reactie leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn (vooral op internet) heel veel mensen die dingen verzinnen en bijwerkingen opblazen over de griepvaccinatie. Er zou gif in zijn gedaan, maar dat verzwijgen ze. Je zou er juist ziek van worden. Allemaal grote onzin, maar omdat we elkaar maar die mails blijven doorsturen en links naar consipracy-sites of facebook blijven zetten, denken mensen dat ze zich maar beter niet kunnen laten vaccineren.

Laat je niet gek maken, als je die griepprik kunt krijgen, kun je het gewoon doen, de kans dat je deze winter dan nog griep krijgt is dan zeer klein (een stevige verkoudheid kan nog wel, maar dat is geen griep). En al die verhalen moet je niet geloven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als Cavi werk ik ook met mensen met een lagere weerstand. Het is dus zeker aan te bevelen een vaccinatie te halen. Over bijwerkingen op lange termijn is nog niet zo veel bekent, maar op korte termijn hoef je niet veel bijwerkingen te verwachten. Je kunt je wat lusteloos voelen na de injectie en de plaats waar geprikt is kan wat gevoelig en rood worden. Ik heb ook nog nooit een gewone griepprik gehad maar laat me tegen de mexicaanse griep wel vaccineren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+