Is het, in bepaalde gevallen, beter om tijdens een operatie hardhandig te werk te gaan?

Ik heb operaties gezien (tv), waarbij de chirurg nogal hardhandig te werk ging..
Bijv. bij een borstvergroting of liposuctie.
Is het bij bepaalde medische ingrepen beter om bijv. iets in het lichaam te 'rammen' ipv het er langzaam in te schuiven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je eens een heupoperatie zien...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad!

Het beste antwoord

Je hebt het bekende spreekwoord, zachte heelmeesters maken stinkende wonden, een oude 'wijsheid'.

Maar in de praktijk kun je niet stellen dat een 'stevige aanpak' beter of slechter is. Bij bepaalde ingrepen is hier en daar gewoonweg meer kracht nodig dan bij anderen, denk aan het inslaan van een heupprothese in de mergholte van het bovenbeen.

N.B.: naarmate de invloed van de robotica toeneemt, zal een ingreep er geleidelijk anders uit gaan zien, en zal je ook de chirurg niet meer zo fysiek zien staan 'zwoegen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het zal niet beter zijn, maar waarschijnlijk de enige mogelijkheid om het op die nogal hardhandig lijkende manier.

Toegevoegd na 15 minuten:
Te doen. Moet er nog achter, moet nogal wennen aan typen op mijn telefoon :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zelf heb ik liposuctie laten doen en het vet moet los geraspt worden met de zuigpen. Het lijkt erger dan het is hoor, ik heb er niets van gevoeld want je gaat in een roesje. langzaam schuiven helpt niets.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over het algemeen zal een chirurg dingen niet hardhandiger doen dan noodzakelijk. Hij gaat niet met grof geweld een klein adertje hechten natuurlijk, maar een borstvergroting of liposuctie is ook best zwaar en hard werken. Dat lichaam geeft niet zomaar mee, ook wil je bijv. niet een al te groot gat maken bij een borst, en dan moet een vulling door een wat kleiner gaatje gepropt.

Als je hoogopgeleid bent, maar toch houdt van "werken met je handen" dan is chirurg, een uitermate geschikt beroep!