Vergroot de pil de kans op borstkanker.

Op school bij verzorging werd gezegt, dat het de kans vergrootbop borstkanker en tromboze benen. Ik slik al een paar maanden. En nu vraag ik me toch af of het echt zo is dat het de kans vergroot op borstkanker.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Anticonceptie pillen verhogen de kans op kanker niet. Dit concluderen wetenschappers van de University of Aberdeen op basis van onderzoek bij 46.000 vrouwen gedurende 36 jaar. De kans op kanker is bij Britse pilgebruiksters niet verhoogd en mogelijk zelfs verlaagd in vergelijking met vrouwen die nooit de pil slikten.

Vrouwen die langer dan acht jaar de pil slikten, hadden wel een verhoogd risico op met name baarmoederhalskanker en tumoren van het centrale zenuwstelsel.
fremar
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wat men op school beweert met betrekking tot de vergrote kans op borstkanker, klopt inderdaad.

Maar bij gebruik van de pil gedurende slechts enkele maanden, hoef je je nog geen zorgen te maken.

Pas als je de pil gedurende een aaneengesloten periode van c.a. tien jaar of langer gebruikt..neemt de kans op borstkanker meer en meer toe.

Maak je op voorhand dus maar geen zorgen..en gebruik de pil maar lekker.

Wat ik je hier heb verteld weet ik van onze huisarts..die mijn echtgenote destijds aanraadde met de pil te stoppen..omdat de kans op borstkanker na c.a. tien jaar aanmerkelijk toenam.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Anticonceptiepil
Vrouwen die de pil slikken hebben een verhoogd risico van 24% op het krijgen van borstkanker in vergelijking tot vrouwen die de pil niet slikken. Voor vrouwen die 1-4 jaar geleden zijn gestopt met de pil is er een verhoogd risico van 16%. Vrouwen die 5-9 jaar geleden zijn gestopt met de pil, hebben een verhoogd risico van 7%. Voor vrouwen die al langer dan tien jaar geen anticonceptiepil meer slikken is er geen verhoogd risico meer. De duur van het gebruik van de anticonceptiepil, de dosis en de samenstelling hebben geen effect op het risico. Vrouwen die vóór de leeftijd van 20 jaar beginnen met het slikken van de pil hebben een wat hogere kans op het krijgen van borstkanker gedurende het gebruik van de pil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat betreft de vergrote kans op borstkanker sluit ik mij bij de vorige antwoorden aan.

wat betreft trombose: de kans op trombose en andere vaatziekten als beroertes is vergroot bij het gebruik van de pil in combinatie met roken. Het gaat alleen om de combinatie, het geldt niet voor de factoren apart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken een heleboel verhalen van vrouwen/meisjes die niet roken of gerookt hebben en na het beginnen met de anticonceptie pil trombose kregen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat kan heel goed, individuele ervaringen kunnen anders zijn. Wat de combinatie betreft: op populatieniveau is uit onderzoek een verband gebleken. En daarop is dit advies gebaseerd.