Wordt je ook bruin van een 'flauw' zonnetje als het licht bewolkt is?

Ik had me voorgenomen om vandaag lekker te gaan zonnen. Heb een vrije dag. Maar nu schijnt de zon maar een beetje.
Wordt je dan wel bruin of heeft het totaal geen zin. Heb door al het werk weinig tijd gehad om te zonnen, ben dus nog behoorlijk witjes.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik een keer de foto's van een totaal verregende vakantie terug keek, viel me op dat we allemaal toch bruin waren. Dus: ja hoor.

Het beste antwoord

Wat veel mensen niet weten is dat je zelfs van de blauwe lucht al een beetje bruin wordt: het blauwe licht dat je aan de hemel ziet is het deel van het zonlicht dat verstrooid wordt door moleculen in de atmosfeer.
Dit verstrooide licht bevat alle delen uit het spectrum aan de kortgolvige kant, dus ook het UV.
Daarom lijkt de zon wat gelig (langgolvige kant van het spectrum) en de hemel blauw.
Het prettige warme gevoel dat je op je huid voelt als je ligt te zonnen wordt veroorzaakt door het zeer langgolvige deel in het zonlicht, dat is dus infrarood, dat heeft geen invloed op het bruin worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja hoor en ook al wordt je minder snel bruin, je doet toch lekker wat vitamine op door buiten te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, hoor, lekker naar buiten gaan, en je zult zien, dat je vanavond een kleurtje hebt!! Het zonlicht wordt natuurlijk een beetje gefilterd door de waas van wolken, maar komt er heus wel door heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, wolken laten 80% uv straling door dus je kan zelfs nog steeds verbranden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je voornemen om 'lekker te gaan zonnen' zou ik vertalen als: lekker buiten genieten van (bijvoorbeeld) een fijn boek.
Het zonnen/bruinworden als doel op zich is niet zo spannend: dan lig je weer te stressen (wordt ik wel bruin, verbrand ik niet, droogt mijn huid niet uit....)
Gewoon lekker genieten dus en je geen zorgen maken over de trivialiteiten van het leven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ,en je kunt nog verbranden ook .zeker nu de zon is toch wel sterk ,zelfs bij bewolkt weer ,zeker bij licht bewolkt ,of als het koud is .het is de UvA. En Uvb wat je huid het pigment doet vormen . Nou bak ze bruin .