Ik word s'ochtends bijna nooit uitgerust en fit wakker? Wat zou me kunnen helpen om goed op te staan?

Ik gebruik wel Antidepressiva en slik melatonine.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MissBiggie
12 jaar geleden
Je stelt 4 medische vragen binnen 20 minuten. Zou jij morgen niet eens naar je huisarts gaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
's avonds eerder naar je bed gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik loop bijna mijn hele leven bij dokters en ziekenhuizen? Hoop natuurlijk dat er een keer iets komt dat ik denk: Daar is nog niet aan gedacht:)
MissBiggie
12 jaar geleden
Wij zijn geen dokters ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat snap ik:) Maar waar ik de ervaring mee hebt is dat de dokters die zelf dat probleem niet hebben meestal geen goede hulp kunnen bieden. Iemand die zelf een ervaring heeft met vermoeidheid en daar een mooie hulpmiddel voor heeft gevonden kan weer iets nieuws brengen.

Het beste antwoord

Ik zou eerst met je arts spreken over of de medicatie langdurig nodig is, en eventueel aangepast kan worden. Maar dat leg ik al uit in een ander antwoord.

Voor fit wakker worden is het essentieel dat je goed slaapt. Dus dat je kamer donker genoeg is, goed geventileerd, dat je matras en kussen in orde zijn, dat je 's avonds de dag rustig afbouwt, etc. Wat bij mij helpt, en ook bij veel anderen trouwens, is een lichtwekker, waardoor je niet in één keer door het geluid van de wekker uit een diepe slaapfase gewekt wordt, maar je langzaam en rustig wakker wordt, min of meer zoals je uit jezelf wakker wordt.

Verder kan er sprake zijn van een medisch probleem, je zou je huisarts eens kunnen vragen om onderzoek naar dingen die je vermoeidheid kunnen verklaren (los van je depressie en/of de medicatie daartegen) en eventueel een verwijzing vragen naar een slaapspecialist. Maar eigenlijk denk ik dat er eerst naar je psychische klachten en de medicatie gekeken moet worden, voordat je iets anders onderneemt. Zie dus ook mijn antwoord op je andere vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een goede matras.
Een te harde of zachte, of oude doorgezakte matras maakt je niet fitter. Ondanks alle melatonine
12 jaar geleden
Wat ik altijd doe is m'n wekker buiten handbereik zetten zodat ik m'n bed uit moet op hem uit te zetten. Als je d'r uit bent ben je all gelijk wakker. Je kan hem dan het best heel hard zetten. Want dan ben je meestal bang dat je je huis genoten hindert.