Blaar op voet!!!

Ik heb vandaag een blaar op mijn hiel gekregen, moet ik hem openprikken of kan ik hem beter dicht laten??
Ik heb trouwens moren een wedstrijd dus wil ik zo min mogelijk last van hebben
Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Prik hem lek, ontsmet het even met wat alcohol en doe er daarna een pleister overheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OPENPRIKKEN
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pak een naald, zet hem eventjes boven de blauwe vlam van het gasfornuis.(dit omdat bij een aansteker dus een gele vlam geen mooie verbranding komt waardoor er roet op de naald komt en bij een mooie blauwe vlam komt er geen roet op de naald)
Het verhitten van de naald zorgt er voor dat de bacterien die erop zitten dood gaan.

Dan prik je een klein gaatje in de blaar en druk je al het vocht er uit, dan even ontsmetten met alcohol, of een ander ontsmettings middel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal gesproken kun je een blaar beter niet openprikken. Zolang hij dicht is, kan er geen vuil bij komen. Als je hem openprikt kan dat wel, en wordt de kans op ontstekingen groter. De huid onder de blaar krijgt zo rustig de kans om te herstellen en het vocht trekt vanzelf weer weg.
Maar als je er wel last van hebt, bijvoorbeeld bij een wandeltocht, of eventueel zoals jij bij een wedstrijd, kun je hem wel openprikken. Dat moet je dan doen met een schone naald, die je goed ontsmet hebt, met alcohol of in een vlam. Aan de zijkant van de blaar, evenwijdig aan je voet insteken, zodat je niet in je voet prikt.
het wondje ook ontsmetten met alcohol. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alstublieft zeg, geen alcohol. Gebruik betadine.
Steenuiltje
13 jaar geleden
Er is niks mis met het ontsmetten met alcohol! Er zijn daarnaast ook mensen die allergisch reageren op jodiumhoudende middelen zoals betadine en dus alcoholhoudende ontsmettingsmiddelen wel móeten gebruiken willen ze goed ontsmetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat valt wel mee hoor, je maakt de blaar niet van binnen schoon, maar de huid er omheen. Er zit maar een heel klein mini-gaatje in de blaar.
Niet openprikken! Als je een blaar openprikt kan er een infectie in komen.
Haal morgen Compeed blarenpleisters.
Die kleef je op de blaar en je hebt er geen last meer van. De pleister mag er op blijven om te douchen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die was ik nog vergeten, die zijn inderdaad wel heel goed. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je :-)
Kristal
13 jaar geleden
Ha! Dát is precies het juiste advies.
Als je dit doet Aggie, heb je echt nergens last van, geweldig spul, dat Compeed!
+1 Siska
Kristal
13 jaar geleden
Hmm, en als je dan de blaar eerst doorprikt?
Ik weet wel dat je compeed er op een speciale manier afhaalt maar ook dat je het beter vooral zo lang mogelijk laat zitten.
Maar misschien had ik wel een ander soort compeed toen ik een praktijk had. Toen kon je alleen als pedicure aan compeed komen want het was in de winkel nog niet te koop. Vandaar dat ik zo enthousiast reageerde want de Compeed die ik gebruikte was echt heel goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, Compeed is niet aangewezen als je echt een bult vocht onder de blaar hebt zitten. De kans dat het vel onder de Compeed scheurt is bijzonder groot en doordat dit soort "pleisters" bedoeld is om niet los te laten, wordt heel het vel (ook buiten de blaar om) mee losgetrokken met nog meer miserie. Compeed is een ideale hulp als je vel rood wordt om een wijvingsplek (dus vooraleer het een bolle vochtblaar is). Verder is de juiste raad hier al gegeven: - Wanneer je de frictie op die plek kan vermijden (bv. door ander schoeisel of rust) best blaar dichtlaten. Dit voor vlotter herstel en minder infecties. - Maar als je weet dat de blaar toch zal openscheuren (bv. bij een blaar op de hiel en je hebt 's anderendaags een match) dan kan je dat beter gecontroleerd doen, zodat het vel van de blaar opnieuw tegen de rest van de huid valt. Verder naast ontsmetten best ook goed afdekken met beschermende pleisters of tape om te vermijden dat er opnieuw wrijving is op die plek.
Kristal
13 jaar geleden
Nou, het losmaken van een compeed pleister is een vak apart eigenlijk. Je trekt het er niet af als een gewone pleister, dan gaat inderdaad de huid kapot, maar je maakt een klein stukje pleister los en trekt langzaam in het verlengde van de pleister. Uhm, hoe zeg ik dat duidelijker... je trekt en rekt, je rekt het uit en dat gaat het vanzelf heel langzaam los zonder schade (is mijn ervaring).
Openprikken en het gaatje wat groter maken dan alleen het prikgaatje anders issie zo weer dicht en vult ie zich opnieuw,neem een pleister of verbandje en doe daar flink wat betadine oplossing op,dat ontsmet en haalt zeer zeker de pijn weg !!
Ik gebruikte dat altijd als ik gebeten was door 1 van mn ratten,de pijn gaat echt weg erdoor !!