Ik ben als baby verbrand onder de kraan, wat doet dat met je lichaam en geest?

Ik ervaar bepaalde klachten en ben nieuwsgierig waar de oorsprong ligt. Als 0/1 jarige ben ik over mijn hele lijf verbrand onder een kraan met water tegen het kookpunt. Je ziet dat niet aan mij. Ik ben volledig hersteld. Maar hoe zit dat lichamelijk en psychisch? Ik zoek antwoorden. Klachten zijn overgevoeligheid, schrikkerig, concentratie problemen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K
Castle
5 jaar geleden
Dus je bent overgevoelig, schrikkerig en hebt concentratieproblemen? Dit wil je allemaal herleiden naar een punt waar je als baby verbrand bent maar niets van ziet? Waarom herleid je dat naar dat punt en geen ander.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
"Klachten zijn overgevoeligheid, schrikkerig, concentratie problemen." Dat kan allemaal verklaard worden door slecht slapen, wat op zijn beurt weer een gevolg kan zijn van de stress van alledag. De gebeurtenis uit je babytijd kán invloed hebben, maar het kan zoveel meer (en voor de hand liggender) oorzaken hebben.
tinus1969
5 jaar geleden
De vraag is of je die antwoorden gaat krijgen. De klachten die je noemt, zijn tamelijk algemene en kunnen ook zonder dat je ooit verbrand bent ontstaan.
Dat je geen zichtbare verschijnselen meer hebt, maakt een link bovendien minder waarschijnlijk (of iig ook minder makkelijk vast te stellen).
paulus811
5 jaar geleden
Ik ben als 3 jarig kind in een open haard gevallen. Daar zie je niets meer van en ook psychisch heeft dat helemaal niets met me gedaan. De eerste 5 jaar van je leven herinner je je sowieso later niet meer, op wat flarden hier en daar na. Probeer geen conclusies te trekken die er niet zijn, maar zoek onbevangen naar de oorzaken van je huidige problemen.
Cryofiel
5 jaar geleden
Die gebeurtenis tijdens jouw babyjaren heeft naar alle waarschijnlijkheid geen invloed. Anderen hebben dat al prima uitgelegd. Je kunt dus beter op zoek gaan naar de oorzaak van jouw klachten, in plaats van jezelf dood te staren op deze ene aanname. ALS er al een invloed is, dan is die indirect. Jouw familie (met name je ouders) zouden overdreven schrikkerig kunnen reageren op heet water. Jij pikt die schrikkerige reactie dan op.

Antwoorden (1)

Dit ligt niet aan deze ervaring. Je geeft zelf al aan dat je lichamelijk volledig hersteld bent dus overgevoelige huidoppervlakte zoals mogelijk is bij littekens is uitgesloten.

Psychisch gezien is je cognitieve associatie wanneer je slechts enkele maanden oud bent te onderontwikkeld om een link te maken naar zo'n ervaring uit het prille verleden, je reageert op zo'n moment hoofdzakelijk op prikkels uit je directe omgeving (pijn door heet water en blaren etc) zonder daar een concrete link te kunnen leggen.

Hoe ouder je wordt hoe groter de kans wordt op een evt associatie met onbewust en onverwerkt trauma dus zeker indien je ervaring plaatsvond toen je slechts 1-4 maanden oud was is de kans klein dat je huidige klachten hieraan te herleiden zijn. Deze zullen dan eerder te wijten zijn aan leefomstandigheden in je recentere verleden.