Ik heb een knobbeltje bij mijn ribben, wat moet ik doen?

Hallo al een lange tijd heb ik last van een knobbeltje bij mijn rechter ribbenkast bovenaan ergens. Ik ben een 16 jarig meisje. Hij is beweegbaar, en de huid eromheen is zelfs paars.

de laatste tijd heb ik ook heel erg last van mijn rechterheup. Soms brand het super erg! ( ik weet niet of het er iets mee te maken heeft )

wat kan ik het beste doen? mijn moeder zei: Het gaat wel over.
ik heb daar mijn twijfels over.. Moet ik naar de huisarts gaan?

Toegevoegd na 19 minuten:
Mag ik zelf naar de dokter zonder moeder of vader?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
Huisarts
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Veel dingen komen vanzelf.
Veel dingen gaan niet vanzelf weg, dus huisarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gezien je ongerustheid en je al lqnge tijd de klacht hebt zou ik adviseren naar de huisarts te gaan. Het kan heel onschuldig zijn maar wat en hoe is niet op te maken uit je vraag. Dus naar de huisarts, Succes en hopelijk is het niks en snel over.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ja, je mag zonder ouders naar de huisarts, en hij/zij gaat het niet doorvertellen

Antwoorden (1)

Als je je er zorgen over maakt, kun je hier het beste even mee naar je huisarts gaan. Er zijn verschillende soorten goedaardige gezwelletjes in of van de huid die een paarsachtige kleur kunnen krijgen. Een huisarts kan deze vaak op het zicht al herkennen. Als je er last van hebt - bijvoorbeeld omdat het precies onder de rand van je bh zit en het daarom steeds schuurt - of als het op een goed zichtbare plaats zit en je vindt dat vervelend, kun je hem eventueel laten verwijderen. Dat is een eenvoudige ingreep die veel huisartsen zelf uitvoeren. Maar zeker als je het knobbeltje gewoon kunt bewegen, is het niet iets om je zorgen over te maken.

Ook voor je heupklachten zou ik zeker naar je huisarts gaan. "Heel erg last" is daarvoor reden genoeg. Je zou vantevoren alvast kunnen bedenken wanneer het precies is begonnen, of er net daarvoor iets bijzonders was (een val, sporten, lang in een rare houding gezeten, etc.), wanneer je er vooral last van hebt ('s ochtends of 's avonds, na bepaalde activiteiten, bij lopen of staan, als je een tijdje stil hebt gezeten, etc.), welke dingen je klachten verergeren of juist verminderen, en of je naast pijn nog andere klachten hebt (stijfheid, bepaalde bewegingen niet goed kunnen maken, knappen of knoepen van de heup, pijn in andere gewrichten, etc.). Dat zijn dingen die je huisarts zal willen weten, eventueel kun je het alvast opschrijven zodat je alles bij de hand hebt als je naar je huisarts gaat.

En je kunt als 16-jarige inderdaad prima naar de huisarts zonder één van je ouders. Dat kunnen jongere kinderen natuurlijk ook (als ze maar veilig over straat kunnen) maar vanaf 16 ben je bovendien voor de wet oud genoeg om helemaal zelf te beslissen over een eventuele medische behandeling. Er is dus geen enkele reden waarom je ouders per se mee zouden móeten, maar het kan wel fijn zijn om iemand mee te nemen als jij je daar prettig bij voelt of als je misschien een beetje zenuwachtig bent, omdat je dan gemakkelijk dingen vergeet. Als jij dat fijn vindt, zou je daarom ook één van je ouders, een broer/zus of goede vriend(in) mee kunnen nemen. Maar dat hoeft niet. Onder de 18 heb je daarbij nog niet te maken met een eigen risico, dus ook als de huisarts (wiens zorg zélf niet onder het eigen risico valt) je doorverwijst voor bijvoorbeeld röntgen- of bloedonderzoek, betalen je ouders daar niets extra's voor. Wat dat betreft is er dus geen enkele reden om níét te gaan.