Mijn polsen zijn regelmatig zwak, wat kan ik hiertegen doen en wat is dit?

Van tijd tot tijd zijn mijn polsen pijnlijk. Niet als ik ze gewoon gebruik maar als ik neerwaartse druk uit oefen wel. Opdrukken is bijvoorbeeld écht onmogelijk van de pijn. (tenzij ik op mijn gebalde vuisten opdruk)

Wat is hier aan de hand? Het komt steeds terug en houdt 2-3 weken aan. De dokter heeft nooit wat kunnen vinden (ook niet in een periode dat ik mijn polsen nauwelijks kon bewegen. Er is ook een foto gemaakt)

Mischien als je niet specifiek weet wat er aan de hand is; algemene oefeningen voor stevigere polsen of iets dergelijks?

NB.

Ik game véél en denk mischien dat er verband is tussen veel muis/toetsenbord gebruik, maar weet dat echt niet zeker. Heb in vakanties als ik niet game ook weleens last.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (2)

Het zou inderdaad RSI of Carpale Tunnel Syndroom kunnen zijn.

RSI is heel moeilijk vast te stellen want heeft puur te maken met subjectieve pijnsensatie, maar de oorzaak van die pijn is meestal niet "zichtbaar" voor een ander, zoals de arts.
RSI kan veroorzaakt worden door een ontstoken spier/gewricht/band/slijmbeurs e.d. en zou in dat geval behandelbaar zijn met ontstekingsremmers.

Bij CTS is dat wel zo. Bij CTS is de "band" van kraakbeen onder je pols, waar je zenuwen e.d. achter langs lopen, te klein. Daardoor worden je zenuwen afgekneld en heb je pijn.

Beide klachten zijn met fysiotherapie bestrijdbaar (of Cesar of Mensendieck) en CTS is eventueel uiteindelijk ook te opereren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas is het niet mogelijk om via GV vast te stellen wat precies de oorzaak is van je klachten. Ik krijg de indruk dat het al heel lang speelt, heb je je nooit kunnen opdrukken, of kon je dat ooit wél? Ik moest denken aan mogelijk een bepaalde lichte instabiliteit, omdat de klachten zo duidelijk ontstaan bij krachtzetten in één bepaalde richting. Maar er zijn nog tientallen andere mogelijke oorzaken natuurlijk.

Wat je zou kunnen doen, is een gespecialiseerde handfysiotherapeut consulteren, of een verwijzing vragen naar een handenteam. Een beetje afhankelijk natuurlijk van de klachten die je hebt, en hoe hinderlijk die zijn. Er zijn zeker oefeningen die je kunt doen om je polsen te verstevigen, maar bij pijn zou ik liever éérst je polsen goed laten onderzoeken, en niet daar zelf mee aan de slag gaan.

In Veenendaal zit handencentrum midden-Nederland, zie bron. Je kunt daar gezien worden door handtherapeuten, en indien nodig op het gecombineerde spreekuur van de fysiotherapeut en de handchirurg. Er zijn meer van dit soort centra in Nederland, soms vallend onder de revalidatieafdeling van een ziekenhuis, en soms meer op zichzelf staand. Bij klachten van een gevoel van zwakte of lichte tot matige instabiliteit wordt meestal gestart met een opbouwschema voor krachttraining van de pols, in combinatie met leefregels om verkeerde belasting te voorkomen, en indien nodig nachtspalken of polsbraces om tijdens zware activiteiten de polsen te beschermen. Zo'n gecombineerd spreekuur heeft het voordeel dat alle benodigde onderzoeken direct aangevraagd kunnen worden, en indien mogelijk ook de therapie meteen kan starten. Je zou je huisarts kunnen vragen of die het zinvol acht om je door te verwijzen.