Zijn oordopjes schadelijk Voor de oren en hersens

Ik hoorde dat oordopjes schadelijk zijn is dat waar. Ik kan wel begrijpen dat de volume je oren kan aantasten ongeacht de volume maar wat heeft het dan nou met de hersens te maken. Graag nuttig antwoord

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

als de trilharen beschadigd zijn/of kapot laat maar zeggen

dan ontvang de hersenen geen signalen om ze in geluid om te zetten. Hierdoor is het voor een dove moeilijk om iets te horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en nee:
Ja net zo schadelijk als te hard naar luidsprekers luisteren of te wel; De oordoppen zijn op zicht niet schadelijk maar het geluid volume wel.
Nee omdat: In principe is luisteren via oordoppen, beter omdat je dan het geluid heel goed (zonder storing van buitenaf) kan beluisteren, dit houd in dat het volume dus vrij zacht kan blijven omdat je het toch al goed hoort. Dit gaat vooral op voor oordoppen, die ook nog eens het geluid van buitenaf flink tegenhouden.
Maar goed wat je ook gebruikt, als je speakers of oordoppen te hard aanzet, krijg je daar zeker gehoorschade van (geen hersenschade trouwens dat heeft er niets mee te maken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De druk in het oor kan ook te hoog worden als de dopjes helemaal afsluiten, dit kan ook doordrukken op de hersenen