Wat betekenen de volgende afkortingen bij röntgenfoto's?

Ik heb van mijn been röntgenfoto's op een CD gekregen. Hier staan enkele afkortingen bij. Er zijn foto's van:

Onderbeen AP
Onderbeen LAT
Enkel AP
Enkel LAT
Enkel 3/4

Waar staan die AP, LAT en 3/4 voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Het zijn allemaal richtingen waarin de röntgenstralen geprojecteerd worden door de af te beelden lichaamsdelen. AP staat voor anterior posterior, oftewel van voor naar achteren gefotografeerd. Dit omdat andersom gefotografeerd een ander beeld geeft.

LAT betekent lateraal, oftewel aan de buitenkant. 3/4 voor betekent 3/4 schuin van voren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank! Ik had ze nog wel aardig in mijn hoofd. Die Latijnse termen zijn er bijna 40 jaar geleden zo ingestampt dat ze spontaan op kwamen borrelen, hoewel ik ze tegenwoordig ook nog wel regelmatig tegenkom. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ;-)