hoe kan ik er voor zorgen dat ik niet te veel denk?

vaak als ik savonds in bed lig, dan lig ik nog een paar uur te denken voordat ik in slaap val.(netzo als vanavond dus, ging om half 10 kapot naar bed maar slaap nog niet)
Het is niet dat ik problemen of iets heb ik kan ook over de domste dingen na blijven denken. Het zijn dus ook elke avond andere gedachten.
Ook als ik mezelf moe probeer te maken en daarna gelijk ga liggen begin ik weer over vanalles na te denken. Ik ben ook niet echt een stresskip dus dat kan het ook niet zijn..
Hoe kom ik hier vanaf en val ik lekker snel in slaap?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (12)

Leg ten eerste heel gauw dat mobieltje weg en pak in plaats daarvan een boek of tijdschrift. Ga lekker een half uurtje lezen en dan rustig slapen. Zeker als het een interessant boek is, kun je gewoon nog even over dat boek denken voor je daadwerkelijk in slaap valt.

Oh en als je niet van boeken houdt, seks is ook een hele goede manier om lekker relaxed en vlot in slaap te komen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd lezen, lezen en nog eens lezen denkt ge ni meer totdat je een slaap valt.
Of de schapen tellen :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer vast te stellen wat voor jou de beste tijd is om makkelijk in slaap te vallen. Een handig hulpmiddel daarbij is om gedurende een bepaalde periode elke dag een kwartier later te proberen te gaan slapen. Soms blijkt ook dat iemand makkelijker in slaap valt als hij dat op een later tijdstip probeert te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dochter heeft het ook altijd druk in haar hoofd en ze is ook altijd bezig met de dag voor morgen. Wat ze heeft gedaan is een blocnote naast haar bed leggen. Dan kan ze opschrijven als haar wat te binnen schiet wat ze niet moet vergeten. Heeft ze het eenmaal genoteerd dan is ze ook wat rustiger in haar bovenkamer. Ze gaat lezen en dan worden haar ogen moe en slaapt veel rustiger nu in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel herkenbaar! Ik heb nog niet geslapen en ik hoor de vogeltjes nu fluiten. Vooral belangrijk is dat je zoveel mogelijk dezelfde tijdstippen aanhoudt door heel de dag. Dus zorg dat je je slaap niet overdag inhaalt want dat werkt averechts. Ik heb er eens in de zoveel tijd even last van dat ik lig te denken en denken niet persé aan nare dingen maar het houdt gewoon niet op! Maar ik sta wel op als het daar de tijd voor is en dat helpt in mijn geval het beste. Het advies van je mobieltje wegleggen is ook op mij van toepassing dus ga ik nu doen. Succes en sweet dreams.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's foute boel lukkyislief,
want je lichaam heeft die slaap hard nodig.
Probeer je actieve gedachten in het hier en nu te brengen, in plaats van in momenten in het verleden of in de toekomst. Het lezen van een boek helpt daarbij, maar als dat niet werkt voor je kun je ook nog even wat zachte rustige muziek opzetten en daar met volle aandacht naar luisteren. Het gaat dus om eerst die aandacht naar een punt te brengen waardoor je geen nieuwe energie naar je gedachten hoeft te sturen en de 'motor' op volle kracht maar door moet draaien in die bovenkamer. Bij voorbeeld om problemen op te lossen, vragen proberen te 'beantwoorden', het uitspelen van menselijke interacties (zonder dat die mensen er zijn, dus eigenlijk zinloze verspilling van energie), piekeren, ...
Dat punt is dus in het nu en precies op de plek waar je je nu bevindt. Richt dan ook eens je aandacht op je adem, en adem bewust langzaam in en uit. Daar vanuit kun je je aandacht stap voor stap naar de rest van je lichaam brengen, en dankbaar voor dat lichaam zijn voor de dag die erdoor is mogelijk gemaakt voor je. En met respect hebbende voor dat lichaam gun je dat lichaam de welverdiende rust.

Kijk eens of dat help om de nachtrust wat sneller te doen intreden. Succes, en slaap ze!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik daar jaren geleden last van had, hielp het voor mij om mezelf rituelen aan te leren. Ik kocht een scheurkalender, een striptijdschrift (geen moeilijke lectuur voor het slapen gaan, dan denk je nog meer, hihi ;-)) en sindsdien doe ik altijd zelfde volgorde de dingen voor ik ga slapen. Eerst me gehoorapparaten uit (ben slechthorend), dan de wekker, dan de scheurkalender en dan nog ff wat lezen, dan bidden en dan kan ik meestal zo slapen zonder nog te veel na te denken. Maar ik heb wel heel erg die volgorde nodig, anders blijf ik te veel nadenken...Het duurt wel een paar dagen voor je in dit ritme valt. En het is lastig als je eens een keer ergens anders slaapt, dat wel. Maar thuis werkt het prima.

Wat ook wel eens wil helpen als je al lang ligt te wachten tot je in slaap valt (dus niet meer aan lezen bent enzo), is je handen en gezicht nat maken onder de kraan, en dan niet afdrogen, maar gewoon zo weer je bed in kruipen (ook weer niet zeiknat, dat geeft zo'n troep :P). Door het extra vocht en de verkoeling kun je dan vaak wel slapen.

En anders gewoon eens met de huisarts overleggen, want het kan ook een ernstiger slaapprobleem zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door alle dingen in het dagelijks leven is het waarschijnlijk logisch dat je savonds pas gaat nadenken omdat je dan rustig hebt. Als je een uur voordat je naar bed gaat een boek of tijdschrift gaat lezen, of gewoon in bed gaat liggen zul je al beter in slaap vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook wat ontspanningsoefeningen proberen.
of een cd met rustgevende (meditatie)muziek
anneliez
13 jaar geleden
Als je ruim een uur voordat je gaat slapen geen tv meer kijkt of computert, de lichten alvast een beetje uit begint te doen, dan merk je dat je meer moe wordt. Ook kun je al de dingen die je normaliter in bed aan het denken bent een beetje verwerken.

Als je eenmaal in bed ligt, ga je een boek lezen. Dat doe je eventjes. Een 'saai' boek doet het best goed ;)

Daarna ga je diep zuchten en je ademhaling een beetje vertragen. Als je 10 keer heel diep in- en uitademt, ga je vanzelf een keer gapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien ben je nog niet moe genoeg om te slapen? Neem een lekker warm bad voordat je gaat slapen.. Of drink kop thee met honing of maak nog een wandeling. Of lees voor dat je gaat slapen in bed een mooi boek.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een uur voordat je naar bed gaat, alle dingen die energie en aandacht vragen uitzetten of wegleggen: televisie, radio, computer / internet, telefoon, krant, huiswerk / paperassen van je werk. Dan gewoon even een tijdje rustig op de bank gaan hangen en een beetje niksen.

Je gedachten zullen misschien nog alle kanten opgaan. Pak dan even een schrift of schrijfblok (of dagboek als je die hebt) en schrijf alles op wat je bezighoudt, dwarszit of morgen allemaal moet doen. Niet te lang, tien minuten ofzo. Daarna leg je de aantekeningen weg en ga je je rustig klaarmaken voor de nacht.

In bed gaan liggen, leeslampje aan en nog wat lezen in een mooi boek. Meestal gaan je ogen na een tijdje vanzelf prikken en hebben ze de neiging dicht te vallen. Leg het boek weg, doe de lamp uit en blijf nog even op je rug liggen. Leg je handen op je buik, adem rustig door en je zal merken dat je ademhaling vanzelf naar je handen wordt getrokken. Leg je handen nog wat lager en je ademhaling wordt dieper. Je begint te gapen. Draai je om in je prettigste slaaphouding en laat alle eventuele gedachten die er nog in je hoofd zijn maar langswaaien als wolken aan de hemel. Ze zijn er wel, maar je besteed er geen aandacht meer aan, en voor je het weet zijn ze langsgedreven. Op een gegeven moment val je vanzelf in slaap.