Ik heb vaak last van mijn stoelgang, soms te dun en soms te dik, wat kan ik hier tegen doen?

Ik loop nu al zo'n 10 jaar met periodes waarin mijn stoelgang moeilijk op gang komt of dat mijn stoelgang juist niet te stoppen is. Het is altijd in het extreme en ik wil er graag vanaf.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik ben ongeveer al 5 keer naar de huisarts geweest en die zegt dat het aan de voeding ligt. Maar ik eet bruinbrood, drink genoeg water, eet vezels. Dus eigenlijk vroeg ik mij meer af of mensen nog andere tips hadden:)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou eens bij kunnen houden wat je eet en dan op kunnen schrijven wanneer het juist moeizaam ging en wanneer het juist dun is. misschien merk je een patroon in je voeding waar je rekening mee kunt houden. je zou bijvoorbeeld last kunnen hebben van olie producten of van een bepaalde stof zoals aspartaam deze zijn lakserend als je er gevoelig voor bent. succes. je kan dan ook met de arts nog eens overleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe zijn jouw eetgewoonten? Eet je ook onregelmatig? Alcoholgebruik kan ook een dergelijk effect hebben op de stoelgang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik eet wel redelijk onregelmatig, maar wat ik eet is gezond. Alcoholgebruik is niet echt overmatig, 1 keer in de week.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien een verwijs brief vragen voor de maag darm specialist...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@burg: goede tip, eetdagboekje bijhouden en kijken of er verband is met hoe je darmen zich gedragen!

Het beste antwoord

De tips van je huisarts zijn prima.

Nog meer tips:
- probeer op regelmatige tijden naar het toilet te gaan.
B.v. iedere morgen om half acht, of 's avonds om 7 uur.
- Ga naar het toilet als je "nodig moet", en stel het niet uit. Als je dat niet doet, kan het vast gaan zitten.
- een regelmatig slaappatroon (en ook leefpatroon) is van invloed op je stoelgang.

Als je dat een paar weken eens probeert, en het helpt niet, dan raad ik ja aan, hier eens wat indringender met je arts over te spreken. Als je het gevoel hebt, dat je arts je problemen niet serieus neemt, moet je een andere huisarts nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

na 10 jaar had je deze vraag echt een keer bij je huisarts moeten neer moeten leggen...
darmproblemen kunnen we vanaf hier niet oplossen...
dus het beste kan je maandag een afspraak maken bij je huisarts...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat je huisarts zich er wel wat makkelijk afmaakt. Er bestaat een prikkelbaredarmsyndroom en voor zover ik weet geeft dat onder andere deze verschijnselen. Ik zou aandringen op een verwijzing voor een specialist voor verder onderzoek. De klachten zijn vervelend, langdurig, en de herkomst is niet duidelijk. Genoeg reden om doorgestuurd te worden, lijkt me.
Kijk anders eens op de site van de maagleverdarmstichting, veel info daar.