Kun je een hartaanval aan zien/voelen komen?

Ik las een artikel over een vrouw die drie weken maagklachten leek te hebben en daar maagtabletten voor innam, maar na die drie weken bleek het een hartaanval te zijn (geweest) en die 'zette toen door'. Hoe realistisch is dat en hoe vaak komt dat voor? Nu ik zelf maagklachten heb ben ik ook bang dat het een hartaanval is of een ander probleem met het hart. Ik ben er in het verleden op getest en er was niets aan de hand.

een jaar geleden
3.8K

Antwoorden (1)

Ja, er zijn symptomen die kunnen wijzen op een hartaanval. Het meest typerende symptoom van een hartaanval is een beklemmende, drukkende pijn achter het borstbeen. Deze pijn straalt vaak uit naar de kaken en naar linkerarm. Ook kan de pijn uitstralen naar de rug en de schouders. Daarnaast behoren misselijkheid en zweten tot de symptomen.

Sommige patiënten kampen met maagklachten net voor een hartaanval. Vrouwen melden dit type symptomen vaker dan mannen.
Maar... er kunnen ontzettend veel andere oorzaken van maagklachten zijn.
Maagklachten kunnen erger worden door roken, voeding, medicijnen en stress.
Vaak gaan maagklachten vanzelf over.
SimonV
een jaar geleden
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
De beschreven symptomen zijn voornamelijk op mannen van toepassing. Vrouwen hebben/krijgen meestal andere klachten. https://www.umcutrecht.nl/nl/hartinfarct-bij-vrouwen-hoe-herken-je-de-signalen
Pieterke
een jaar geleden
Je kunt ook een zgn. stil infarct hebben: Sommige mensen hebben niets gemerkt maar dan is er op het hartfilmpje wel te zien dat er een hartinfarct is geweest. Zie deze tekst van internet: Bij een stil infarct is op het hartfilmpje te zien dat er een hartinfarct heeft plaatsgevonden, maar de patiënt heeft er zelf helemaal niets van gemerkt. Bij vrouwen komt dit vaker voor dan bij mannen. (Dat weet ik overigens ook vanuit de tijd dat ik voor een cardioloog heb gewerkt).