De bloeddruk (bij mensen) wordt niet alleen veroorzaakt door de lengte van de totale bloedbaan. Ook niet de kracht waarmee het hart het bloed rondpompt.

In feite verschilt de bloeddruk in de slagaders (pompen zuurstof naar de cellen toe) en de aders (voeren het zuurstofarme bloed af naar de longen) en in de capilairen (zeer dunne vaatjes) door de bouw van deze drie onderdelen.

Naast de bouw van deze specifieke onderdelen (aders, slagaders, en haarvaten), conditie hart, maakt de hoeveelheid bloed ook uit. Die kan enigzins fluctueren.

In het algemeen kan je zeggen dat de bloeddruk (die een arts meet binnen nauwe grenzen door het lichaam wordt gehouden. Dt wordt bloeddrukregulatie genoemd (zie ook artikel op wikipedia). Het komt er op neer dat het lichaam door spieren in de bloedvaten deze nauwer kan maken zodat de bloeddruk stijgt, of wijder kan maken, waardoor de bloeddruk daalt.

Heel specifiek wordt dit "bepaalt" door een meetpunt in de aorta (dat is de slagader die direct vanuit het hart het zuurstofrijke bloed rondpomt) en de halsslagader.

De waarde van de bloeddruk varieert per diersoort.

Toegevoegd na 2 uur:
Hierbij nog een link naar het artikel op wikipedia.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je hart en de diameter / lengte van je aderen

Toegevoegd na 1 minuut:
oh ja, en de viscositeit van het bloed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De druk waarmee je bloed door je slagaderen wordt gecirculeerd. Veel dingen kunnen gevolgen hebben voor deze druk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hartkloppingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad!