Wat is een goede omschrijving voor de term 'Geraffineerd'?

En dan bedoel ik, iemand zegt tegen mij; Die is écht geraffineerd, wat moet ik me daar bij voorstellen?

Toegevoegd na 4 minuten:
Weet iig wél dat het negatief bedoeld was over die persoon...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.8K

Het beste antwoord

Geraffineerd betekent eigenlijk letterlijk verfijnd of uitgewerkt. In het geval van (snode) plannen en uitvoeringen gebruiken we deze term als iemand een heel slim plannetje of trucje heeft uitgewerkt waar zo ongeveer iedereen wel in zou trappen en geen verraderlijke sporen zijn achtergelaten.

Een zeer geraffineerd persoon is dus in de regel niet zo'n hele aardige kwalificatie voor iemand die precies weet hoe hij de zaken naar zijn hand moet zetten of de boel moet bedonderen zonder door de mand te vallen. Het is zeker geen onverdeeld compliment.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed omschreven antwoord, denk wel dat ik nu weet wat ze bedoeld en dat ik dus echt moet oppassen...! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank u ! Helaas ervaring met dit soort manipulerende mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus er bestaat ook doortrapte,sluwe enz. suiker?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, da's een heel andere definitie van het woord geraffineerd, dat niet zozeer een synoniem is. Er bestaan namelijk wel verfijnde, (gezuivderde) suiker, en olie. Die noemen we ook geraffineerd ; het basisproduct is tot in de puntjes verfijnd / gezuiverd tot het door ons bruikbare eindproduct. Een relatie tot die woorden is er dus wel, maar de betekenis / toepassing is net effe anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste omschrijving met je antwoord op mijn vraag!

Andere antwoorden (7)

Geslepen, gehaaid, slim.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
arglistig, doorkneed, doortrapt, gehaaid, geslepen, gewiekst, listig, slim, slinks, sluw, subtiel, uitgekiend, uitgekookt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uitgekookt, geraffineerd, doortrapt. Het wordt meestal bedoeld als een negatieve vorm van anderen te slim af zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn eerste gedachte was slinks maar hoe leg ik dat dan weer uit.
Dus even woor je in de dikke van dale opgezocht.

U hebt gezocht op het woord: geraffineerd.
RESULTAAT
 ge·raf·fi·neerd bn 1 gezuiverd: ~e suiker 2 verfijnd 3 doortrapt, sluw

Het gaat dus om het laatste, doortrapt en sluw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geraffinieerd heeft in de Nederlandse taal meerdere betekenissen.

In deze context wordt zeer waarschijnlijk bedoeld dat die persoon achterbaks/doortrapt is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed doordacht..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
doorkneed, doortrapt, gehaaid, geslepen, gewiekst, listig, slim, slinks, sluw, subtiel, uitgekiend, uitgekookt, gehaaid, gemeen, vals, leep, glad, goochem.