Wat moet ik doen? Ik hoor dat mijn buurvrouw wordt mishandeld door haar man, maar ik zie het niet, het gebeurt vaak in de schuur.

Onze buren wonen al een paar jaar naast ons, Turkse mensen die begeleid wonen. We hebben geen contact met ze, hun nederlans is ook slecht. Ze hebben vaak ruzie, en we horen dat zij dan ook mishandeld wordt. (mond wordt gesnoerd, ze hapt naar adem, ze wordt tegen alles aangeduwd) Nou zijn wij echt geen mensen die snel zeuren of de politie bellen. (want ja, wat heb je aan de politie als deze zegt dat je het eerst moet aantonen dat ze wordt mishandeld, hoe doe je dat?) ze hebben een zoontje van 2 jaar, deze horen we dan ook altijd op de achtergrond huilen. (hij wordt wel goed verzorgt maar als je hoort hoe ze af en toe naar hem schreeuwen..) we weten gewoon niet wat we moeten doen, we worden er ook heel erg moe van. is er geen andere instelling bij wie we dit kunnen melden? we willen eigenlijk hun begeleid wonen, instelling inlichten maar dit mag de woningbouw niet vrijgeven welke instelling deze is... iemand tips ?????

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (10)

ik zou echt naar de politie gaan en dat zeggen... meer kan je niet doen, of eens proberen met hen te gaan praten maar dan riskeer je het dat ze jou mishandelen...

veel succes nog
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pfff... triest hoor! Ik zou er bij de woningcorporatie op aandringen dat zij Begeleid Wonen op de hoogte brengen. Die kunnen dan weer met jou contact opnemen voor aanvullende info. Dat lijkt me de handigste weg, waarbij privacy is gewaarborgd.
Pieter2011
11 jaar geleden
Ik zou het bij de politie melden, als er iets ernstigs gebeurd, vergeef je het jezelf anders nooit, dat je niets gedaan hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
burgos
11 jaar geleden
Waarom die minnen,is toch een prima antwoord??
Verschrikkelijk, als je dat hoort en voor je idee te weinig aanknopingspunten hebt om echt een melding te maken. Ik zou echter tóch een melding maken, mogelijk kan de wijkagent er een aanleiding in zien om eens langs te gaan, en daarbij kan de politie wél de instellingen inlichten die eventueel al betrokken zijn. Bij de woningbouw kun je ook melden wat je denkt dat er speelt, dan kunnen zij er eventueel mee aan de slag.

Verder zijn er steunpunten huiselijk geweld, bij sommige instanties kun je ook terecht voor vermoedens van huiselijk geweld. Kijk eens op deze site: http://www.huiselijkgeweld.nl/organisaties/voor-wie-hulp-zoekt
daar kun je ook zoeken op postcode. Vaak verschilt de organisatie van de hulpverlening wat per regio.

Wat je verder nog kunt doen, is navraag doen bij de GGD wat je hiermee kunt. Zij zullen in elk geval de hulpverlening in de regio kennen, en weten mogelijk beter dan jij wat je met zoiets kunt doen. Maar ik zou altijd, zéker als je duidelijk geluiden hoort die duiden op mishandeling, een melding maken. Beter een onterechte melding dan niet helpen waar iemand mogelijk heel ernstig in nood is. Daarbij: als volgende week de buurvrouw per ambulance wordt afgevoerd, sla je jezelf voor je kop dat je geen actie hebt ondernomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens: JIJ hoeft niet te bewijzen dat die mishandeling daadwerkelijk plaatsvindt. Je hoeft alleen maar als bezorgde buur je zorgen uit te spreken en te melden wat je hoort. De daarvoor verantwoordelijke instanties zullen daarna zoeken naar bewijzen.

Toegevoegd na 19 uur:
En - bedacht ik achteraf nog - aangezien het getuige moeten zijn door een kind van huiselijk geweld wordt aangemerkt als kindermishandeling, zou je ook het AMK kunnen inschakelen. Waarschijnlijk gaat de zaak sneller lopen wanneer het AMK betrokken raakt dan bij huiselijk geweld zonder dat er ook sprake is van kindermishandeling. Wat dat betreft zou dat ook nog een hele goede weg zijn. Het AMK kun je ook anoniem bellen voor advies.

http://www.amk-nederland.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een ernstige situatie. Vooral een kind dat in deze situatie moet opgroeien kan hier ernstige schade van oplopen. In feite valt dit onder geestelijke mishandeling van het kind.

Je kunt het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling bellen om jouw zorgen over het kind te bespreken. Als je wilt kan je advies krijgen over wat je verder kunt doen, zonder dat het meldpunt de zaak verder uitzoekt.
De naam en het adres van het gezin hoef je dan niet te noemen. Dit contact kan helemaal anoniem plaatsvinden.

In overleg met het meldpunt kan gekeken worden of er toch stappen moeten worden genomen. Als privé-persoon kan je weinig ondernemen. Je kunt dan ook vragen of zij in actie willen komen. Zij hebben dan een naam en adres van het gezin nodig. Je hebt het nu dus gemeld.

Een melding kan zo gebeuren dat de melder anoniem blijft voor het gezin.

Het meldpunt zal nu;

Aanvullende informatie inwinnen bij de huisarts, consultatiebureau of op school /peuteropvang (zal in dit geval niet opgaan denk ik)
In gesprek gaan met de hulpverlening van de ouders, in dit geval begeleid wonen.
Evtl. zal de raad voor kinderbescherming ingeschakeld worden.
Na enige tijd zullen zij laten weten wat er met de melding is gebeurd.
amc
11 jaar geleden
Als je ook maar enigszins het vermoeden hebt dat een kind lijdt onder een huiselijke situatie kun je dat altijd melden bij het AMK, het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling. Ik zet het even wat duidelijker aan dan een aantal andere beantwoorders, want je vertelt een verhaal dat absoluut meldenswaardig is bij deze instantie.

Die melding kan inderdaad anoniem en je kunt ook een advies krijgen. Bedenk dat deze instantie er primair op gericht is om hulp te verlenen maar ook om risico's in te schatten en aan te pakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch niet zo gek eigenlijk: het getuige moeten zijn van huiselijk geweld tegen een ander gezinslid wordt aangemerkt als kindermishandeling. Ik dacht aan het AMK maar heb ook eerst steunpunten huiselijk geweld geadviseerd, maar het AMK zal waarschijnlijk sneller handelen dan bepaalde andere instanties. Wat dat betreft is dit misschien nog wel de beste weg ook. Een plus van mij in elk geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was ook mijn overweging. Met kinderen wordt over het algemeen minder risico genomen maar inderdaad, als je bij het Adviespunt huiselijk geweld meldt dat er ook een kind bij betrokken is mag je verwachten dat ook Bureau Jeugdzorg ingeschakeld wordt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Zoek in jouw buurt een "Adviespunt Huiselijk geweld" op en bel ze met de vraag wat je het beste kunt doen. Het is een benarde positie als je zelf dingen hoort en niet goed weet wat te doen en wat dan de consequenties voor jou en de buren zijn. Lat je adviseren en blijf er niet in je eentje mee lopen. Elke schreeuw van de buurvrouw brengt je hart dan weer op hol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bel OP HET MOMENT VAN DE MISHANDELSESSIE 112.
De politie kan dan op heterdaad de situatie vaststellen.
Deze kan dan via een protocol "huiselijk geweld" de zaak aanpakken.

Toegevoegd na 10 minuten:
Veel mensen weten niet dat de politie van veel zaken op de hoogte is maar pas concreet wat KAN doen bij een directe aanleiding.
Daarin kan een telefonische melding via 112 voorzien, de misdaad is nog bezig en er is risico/levensgevaar.
Dus voldoet het aan de criteria voor een 112 melding.

De politie heeft mogelijk al een heel dossier liggen maar zit vaak met het probleem dat aanwijzingen nog geen bewijs is.

Recentelijk heb ik (als hulpverlener) een gesprek gehad met de recherche, waar ongeveer ook dit element uit naar voren kwam.

Omdat de politie dan ook snel komt en mogelijk nog een staartje (of de naweeen) van de ruzie meepakt hebben ze
de gerechterlijke mogelijkheden om in te grijpen.

Je moet eens weten hoe vaak politie tegen uitzichtsloze problemen oploopt omdat er geen concrete "heterdaad"
meldingen zijn en zo mishandelingen jaren en zelfs decennia lang kunnen blijven bestaan.

Uw buren helpen (want dat is het) is OOK een vorm van liefde, uw medemenselijke en terechte bezorgdheid kan de politie legitimeren tot daadkracht.

Zie het beslist niet als (ver)klikken of buurtje pesten, dat is heel wat anders.
Uw beschrijving bevalt alle elementen om er van uit te gaan dat uw waarneming correct is en geen elementen bevat om uw buren te narren.

Ik hoop dat u de moed vind om dit te doen.
Sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het weer gebeurt, gewoon de geluiden opnemen.
Dan heb je in iedergeval iets.
Daarna doe je gewoon een melding bij de lokale autoriteiten.
Met als onderbouwing die opname(s).

Huiselijk geweld is helaas een veelvoorkomend iets wat lastig valt te bestrijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
.....je wordt erg moe ervan???

wat denk je van de vrouw en het kindje zelf? een vrouw of kind kan net zo goed verzorgd worden, maar dat geeft never nooit geen credit om iemand een pak rammel te geven.

zoek uit welke instantie het begeleid wonen ondersteund, bel het AMK, ga een gesprek aan met de wijkagent, vraag info op het politiebureau, en noteer welke dag en tijd en hoelang je kind. ,vrouw of buurman hoort bulderen, meppen huilen etc.

bel ook jeugdzorg en geef het adres door en de achternaam. als ze hier bekend staan (wat waarschijnlijk is omdat er een kind in het spel is) maken ze hier een melding van.

als je dit hebt gedaan noteer dan de naam van de mensen die je gesproken hebt. elke keer als je wat hoort trek je weer aan de bel zodat ze weten dat het niet een eenmalige bonje is maar een structureel probleem.

mocht je weten of het jongetje naar school of een KDV gaat maak dan ook daar dan een melding van hetgeen je hoort.

vooral het herhalen en blijven aankaarten in belangrijk omdat veel instanties niet gelijk op de zaak zitten (om het maar even zachtjes uit de drukken)

dus: ook als ze zeggen dat ze notitie maken of het nader gaan onderzoeken BLIJVEN melden en aan de bel trekken zodra je weer wat hoort en alles noteren.

wellicht is dat ook wel lastig, maar m.i. valt het in het niets bij het horen van een huilend kind wat schade oploopt door het gedrag van de vader.

de info hieronder helt je alvast op weg....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
naamlooss
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thanx :)