Wat moet ik doen? Ik hoor dat mijn buurvrouw wordt mishandeld door haar man, maar ik zie het niet, het gebeurt vaak in de schuur.

Onze buren wonen al een paar jaar naast ons, Turkse mensen die begeleid wonen. We hebben geen contact met ze, hun nederlans is ook slecht. Ze hebben vaak ruzie, en we horen dat zij dan ook mishandeld wordt. (mond wordt gesnoerd, ze hapt naar adem, ze wordt tegen alles aangeduwd) Nou zijn wij echt geen mensen die snel zeuren of de politie bellen. (want ja, wat heb je aan de politie als deze zegt dat je het eerst moet aantonen dat ze wordt mishandeld, hoe doe je dat?) ze hebben een zoontje van 2 jaar, deze horen we dan ook altijd op de achtergrond huilen. (hij wordt wel goed verzorgt maar als je hoort hoe ze af en toe naar hem schreeuwen..) we weten gewoon niet wat we moeten doen, we worden er ook heel erg moe van. is er geen andere instelling bij wie we dit kunnen melden? we willen eigenlijk hun begeleid wonen, instelling inlichten maar dit mag de woningbouw niet vrijgeven welke instelling deze is... iemand tips ?????

Weet jij het antwoord?

/2500

Zoek in jouw buurt een "Adviespunt Huiselijk geweld" op en bel ze met de vraag wat je het beste kunt doen. Het is een benarde positie als je zelf dingen hoort en niet goed weet wat te doen en wat dan de consequenties voor jou en de buren zijn. Lat je adviseren en blijf er niet in je eentje mee lopen. Elke schreeuw van de buurvrouw brengt je hart dan weer op hol.

Bel OP HET MOMENT VAN DE MISHANDELSESSIE 112. De politie kan dan op heterdaad de situatie vaststellen. Deze kan dan via een protocol "huiselijk geweld" de zaak aanpakken. Toegevoegd na 10 minuten: Veel mensen weten niet dat de politie van veel zaken op de hoogte is maar pas concreet wat KAN doen bij een directe aanleiding. Daarin kan een telefonische melding via 112 voorzien, de misdaad is nog bezig en er is risico/levensgevaar. Dus voldoet het aan de criteria voor een 112 melding. De politie heeft mogelijk al een heel dossier liggen maar zit vaak met het probleem dat aanwijzingen nog geen bewijs is. Recentelijk heb ik (als hulpverlener) een gesprek gehad met de recherche, waar ongeveer ook dit element uit naar voren kwam. Omdat de politie dan ook snel komt en mogelijk nog een staartje (of de naweeen) van de ruzie meepakt hebben ze de gerechterlijke mogelijkheden om in te grijpen. Je moet eens weten hoe vaak politie tegen uitzichtsloze problemen oploopt omdat er geen concrete "heterdaad" meldingen zijn en zo mishandelingen jaren en zelfs decennia lang kunnen blijven bestaan. Uw buren helpen (want dat is het) is OOK een vorm van liefde, uw medemenselijke en terechte bezorgdheid kan de politie legitimeren tot daadkracht. Zie het beslist niet als (ver)klikken of buurtje pesten, dat is heel wat anders. Uw beschrijving bevalt alle elementen om er van uit te gaan dat uw waarneming correct is en geen elementen bevat om uw buren te narren. Ik hoop dat u de moed vind om dit te doen. Sterkte

Als het weer gebeurt, gewoon de geluiden opnemen. Dan heb je in iedergeval iets. Daarna doe je gewoon een melding bij de lokale autoriteiten. Met als onderbouwing die opname(s). Huiselijk geweld is helaas een veelvoorkomend iets wat lastig valt te bestrijden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100