waarom voel ik me zo licht in mijn hoofd als ik opsta?

als het heet weer is en ik ga even liggen en als ik dan weer opsta heb ik het gevoel dat ik ga flauwvallen!
ook als ik heel rustig opsta!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (8)

Met warm weer daalt je hartslag EN je bloeddruk. Dat maakt dat er bij opstaan heel eventjes minder bloed inje hoofd is: Je wordt duizelig.

[http://gezondheid.blog.nl/algemeen/2009/01/20/bloeddruk-daalt-als-temperatuur-stijgt]Eén op de 3 deelnemers had in de winter last van een te hoge bloeddruk. Zomers was dit iets minder dan 1 op de 4. Bij deelnemers van 80 jaar en ouder waren deze verschillen het grootst.

Overigens denken de wetenschappers niet dat er een directe link is tussen buitentemperatuur en bloeddruk. Het is vermoedelijk vooral de zon die de bloeddruk laag houdt.

Bij blootstelling aan de zon, maakt het lichaam vitamine D aan. In eerdere onderzoeken is aangetoond dat een tekort aan vitamine D samenhangt met een te hoge bloeddruk.
[]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lage bloeddruk, meer is het waarschijnlijk niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het warm is word je bloed dunner
en word je licht in je hoofd
gewoon je zo rustig mogelijk houden en iets met zout eten t helpt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat dacht je van vitamine te kort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan ook gebeuren als je te weinig eet..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dit hebt wanneer je opstaat komt het gewoon omdat het makkelijker is om bloed naar je hersens te pompen, dan wanneer je staat. Door de zwaartekracht.
Meestal is je bloeddruk nog te laag als je net snel opstaat om voldoende bloed bij je hoofd te krijgen.

Toegevoegd na 8 uur:
Toevoeging aan mijn antwoord:
"Tijdelijke bloeddrukverlaging kan al ontstaan door het plotseling opstaan uit zittende, liggende, of bukkende houding, ook wel posturele hypotensie genoemd. Het lichaam dwingt u dan om een liggende houding in te nemen. Bij het voelen opkomen van een flauwte kan men dus het best een minuut of tien gaan liggen, liefst met de benen omhoog. Is dit niet mogelijk, ga dan zitten met uw hoofd tussen uw knieen, totdat u zich beter voelt. Zorg daarnaast voor rust en frisse lucht. Alarmverschijnselen zijn bijkomende symptomen zoals verlamming en/of prikkeling van een lichaamsdeel, moeilijkheden met spreken, waas voor de ogen of dubbelzien en verwardheid, wat kan duiden op een beroerte of een voorbijgaande cerebrale ischemie."

Volgensmij zijn sommige antwoorden iets te doordacht dan wat het eigenlijk is...
Heeft niemand anders dit? Ik wel... en xhannahx ook..
Probeer eens dan: ga een paar minuutjes liggen. En ga dan gelijk staan... Iedereen heeft dit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook met bepaalde medicijnen te maken hebben (volgens mij ook de gene waar het gele stickertje op staat).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
google eens op orthostatische hypotensie. Verklaard je duizeligheid!