Waarom zit er een filter in sommige mondkapjes?

Op straat zie ik sommige mensen rondlopen die een filter in hun mondkapje hebben. Waarom hebben bepaalde mondkapjes zo'n filter erin? Volstaan de reguliere mondkapjes niet? Ik vraag me af wat de toegevoegde waarde van zo'n filter is en of het misschien beter is voor onze gezondheid om er zo een aan te schaffen.
Zie foto hieronder.

Picture for question
3 jaar geleden
1.1K
KarinH
3 jaar geleden
Een filter is inderdaad anders. Daarover was trouwens in mei wat in het nieuws, zie hieronder: De Belgische overheid heeft een ander patroon voor een mondkapje op internet gezet. Bij het Belgische mondkapje is het mogelijk een filter in het katoenen mondkapje toe te voegen. De zelfgemaakte mondkapjes houden ook veel deeltjes tegen. Het mondkapje volgens het patroon van de Nederlandse overheid houdt 96,4 procent van de 3 micron-deeltjes tegen. Het masker volgens het patroon van de Belgisch overheid waarbij een filter van een stofzuigerzak is toegevoegd, scoort 100 procent. Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/5126041/mondkapjes-coronavirus-covid-19-openbaar-vervoer-verspreiding

Antwoorden (1)

Dat is geen filter maar een klepje.

Bij inademen sluit het klepje. Het ventieltje wordt het dicht gezogen door de onderdruk bij het inademen waardoor de ingeademde lucht door het masker gaat en wordt gefilterd.
Bij het uitademen gaat het ventieltje open en de lucht stroomt door erdoor naar buiten omdat de lucht in het klepje minder weerstand ondervindt dan in het masker zelf.

Omdat uitgeademde lucht waterdamp bevat wordt het masker minder snel vochtig.