Ik heb het na mijn reactie even opgezocht, en het is zelfs 15 jaar dat ze het bewaren.
Hier lees je hoe lang ze het bewaren, met welke redenen ze het langer bewaren etc:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/hoe-lang-wordt-mijn-medisch-dossier-bewaard.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ziekenhuizen moeten over het algemeen, net als de huisartspraktijken, de patiëntendossiers 15 jaar bewaren na afloop van de geneeskundige behandelingsovereenkomst tenzij uit de zorg van een goed hulpverlener voortvloeit dat de informatie langer bewaard moet worden. In de archiefwet is echter een uitzondering te vinden voor academische ziekenhuizen. Zij moeten (delen uit) de patiëntendossiers 115 jaar bewaren. De 115 jaren dienen geteld te worden vanaf de geboortedatum van de patiënt. Dit geldt voor de ontslagbrief, het operatieverslag, het anesthesieverslag, het PA-verslag, het verslag van spoedeisende hulp en bescheiden die gegevens over calamiteiten bevatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behandelingsovereenkomst (WGBO) 15 jaar worden bewaard. Dat geldt voor het volledige medisch dossier, dus inclusief het verpleegkundig dossier, ctg’s, röntgenfoto’s en dergelijke. In de praktijk gaat men ervan uit dat deze termijn gaat lopen vanaf het einde van de behandeling (na de laatste contactdatum).

Afwijkingen van deze hoofdregel:

Voor academische ziekenhuizen geldt specifieke wetgeving die een anderebewaartermijn voorschrijft;
Op grond van goed hulpverlenerschap moeten gegevens soms langer bewaard worden. Denkt u hierbij aan gegevens die van belang zijn voor de patiënt (bijvoorbeeld bij langlopende of terugkerende behandelingen of gegevens uit de periode van minderjarigheid) maar ook voor anderen, zoals gegevens betreffende erfelijke aandoeningen (van belang voor de familie).
Ook kan het belang van de hulpverlener zelf aan de orde zijn, indien de gegevens belangrijk zijn voor de bewijsvoering in een juridische procedure.
Bij een (dreigende) klacht, tucht- of schadezaak, of als anderszins het vermoeden
bestaat dat een behandeling mogelijk juridische gevolgen kan hebben, is het aan te bevelen de kerngegevens over de patiënt (zoals anesthesieverslag, operatieverslag, PA-verslagen, verwijs- en ontslagbrieven e.d.) veilig te stellen of duidelijk te waarmerken zodat zij niet worden vernietigd. Procesrechtelijk kan een lastige positie ontstaan indien de patiënt over kopieën van het volledige dossier blijkt te beschikken,terwijl in het ziekenhuis nog slechts een gedeelte van de gegevens beschikbaar is.