Had de mens vroeger sneller last van tandbederf/uitvallende tanden omdat ze hun tanden niet poetsten en geen tandarts hadden?

Vroeger at men veel minder suiker, daar hadden ze dan weer een streepje op voor, maar ze poetsten hun tanden niet of slecht en hadden geen tandarts.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
2.7K
Ritsuka
11 jaar geleden
Mensen aten veel minder suikers
ronron1212
11 jaar geleden
Wat is vroeger?

Het beste antwoord

Ja, nou! Mensen aten inderdaad meer rauwe wortelen en ze dronken natuurlijk geen frisdrank, maar aan oude schedels is te zien dat ze vaak kaakontstekingen hadden. Soms was dat waarschijnlijk zelfs de doodsoorzaak. (Mensen werden toen sowieso gemiddeld lang niet zo oud als nu. Oermensen leefden misschien maar zo'n 35 jaar.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja.
En daarom hebben steeds minder mensen een kunstgebit.
Voor de generatie van mijn ouders was dat heel normaal: als je ouder wordt
gaan je tanden uitvallen en krijg je een kunstgebit.

Het aandeel mensen met een volledig kunstgebit neemt in Nederland nog steeds af. Steeds meer mensen gaan jaarlijks minstens één keer naar de tandarts.

Dragers volledig kunstgebit gehalveerd
Het aandeel personen met een volledig kunstgebit is tussen 1981 en 2002 meer dan gehalveerd. In 2002 heeft nog krap 15 procent van de Nederlandse bevolking een volledig kunstgebit.
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/gezondheid-welzijn/publicaties/artikelen/archief/2003/2003-1308-wm.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kunstgebit was vaak ook gewoon iets wat toch moest en maar meteen gedaan werd. Men vond dat handig. Mijn vader kreeg al met 21 een kunstgebit en echt niet omdat hij zelf geen tanden meer over had. Nu weet men dat je beter zo lang mogelijk met je eigen gebit door kunt gaan en dat lijkt mij meer de reden van het minder voorkomen van een kunstgebit want in de tijd van mijn ouders (net voor/tijdens WOII) had je inderdaad maar weinig voedingsmiddelen die een aanslag op je tanden pleegden.
Wel eens een dier in het wild met een tandenborstel gezien?
Toch hebben wilde dieren die geen voedseltekorten hebben nauwelijks last van gebitsproblemen.

Hoeveel vroeger is vroeger?
En wat is het dieet van de mensen waar je het over hebt?

De tandarts in de bron heeft in 1939 een boek gepubliceerd waarin hij verschillende volken en hun eetgewoontes vergelijkt en dan vooral de verschillen tussen volken waarvan een deel traditioneel at en een deel een Western voedselpatroon had.
Hij vond grote verschillen wat betreft gebitsproblemen gerelateerd aan het voedselpatroon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We hebben nu inderdaad meer middelen om onze tanden te verzorgen/beschermen maar tegelijkertijd hebben we ook meer voedselwaren of medicijnen die niet goed zijn voor je gebit. Las laatst bijvoorbeeld dat je bij het gebruik van astma inhalators (ventolin) altijd je mond moet naspoelen met een glas water, omdat het medicijn dat achterblijft in je mond tandbederf kan veroorzaken. :-/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet iedereen at natuurlijk minder suiker, vergeet niet dat er een periode was dat mensen net pas suiker ontdekte en daar dus niet de gevolgen van wisten. Het zat dan misschien niet zozeer in het eten verwerkt, maar denk dan vooral aan thee en koffie drinken. Daar gaat je gebit zeker op achteruit. Ze hadden denk ik wel tandartsen maar die zijn niet te vergelijken met de moderne tandarts van nu. Voeger werden rotte tanden getrokken zonder verdovingen ed. Tanden poetsen draagt bij aan het behandelen en schoon houden van de tanden en het tandvlees. Wanneer dat niet gebeurt blijft vuil achter en op den duur gaat dat voor rotting en allerlei andere vervelende dingen zorgen. Kijk maar naar hedendaagse onbeschaafde stammen die nog steeds niet hun gebit verzorgen.