Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik zie zwart bij het te snel opstaan, watkan het zijn?

Hallo,
Ik heb nu ongeveer een jaar last van een compleet zwart gezichtsveld als ik te snel opsta, ik kan dan niks zien en ik ben daardoor dus al een keer gevallen.
Ik ben al bij de huisarts geweest en die stuurde me door naar het ziekenhuis om wat testen te doen, ik had geen lage bloedruk en ik had ook geen ijzer tekort. In het begin zag ik nog een beetje maar met mate werd het steeds erger, tot helemaal zwart net als hoe ik het net vermelde.
Het gebeurt alleen als ik snel opsta uit een zittende of liggende houding.
Weet iemand wat dit kan zijn???

ImaBite

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag!! Heb ik ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe oud ben je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het ookal aantal jaar, vriendin van mij ook. Broer heb het vroeger gehad. Ik weet niet beter :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben 16 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ook 16 en slaap weinig , blijf laat op kan dus daar aan liggen. Want ik heb het ook soms

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Dit verschijnsel heet orthostatische hypotensie, en bijna iedereen heeft er in meer of mindere mate last van. Simpel gezegd moet je lijf zich aanpassen als je opstaat uit liggende of zittende houding, en gaat dit niet altijd even snel. Het resultaat is dat je bloeddruk tijdelijk daalt, waardoor je duizelig kunt worden, het je even zwart voor ogen kan zijn, en in extreme gevallen kun je zelfs flauwvallen. Het is een vervelend maar volkomen onschuldig verschijnsel. De enige remedie is: niet al te snel opstaan. Bijvoorbeeld eerst even op de rand van je bed gaan zitten voordat je gaat staan, en uit zit e.d. ook niet te snel omhoog komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar ik heb het ALTIJD als ik opsta... en het is altijd best lang dat ik zwart zie. Bedankt trouwens voor je antwoord =)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dan sta je misschien altijd te snel op?
Probeer gewoon eens rustig op te staan, en kijk of dat beter gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En anders heb je toch wel een probleem met de bloedtoevoer naar de hersenen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je al een lage bloeddruk hebt bij een mager of slank postuur komt het eerder voor. je kunt je bloeddruk een keer laten controleren bij de huisarts. Dan kun je het meteen hebben over mogelijke andere oorzaken of versterkende factoren. Het is wel een goed antwoord, waarvoor +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vraagsteller was als bij de huisarts geweest en doorgestuurd om eea te controleren, daar is niets uitgekomen. Dank voor je +.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je/u wel =)

Andere antwoorden (2)

Wat t kan zijn zeg jezelf al, je staat te snel op. heb ik gehad in mn pubertijd, dat ging bij mij gewoon weer over. voortaan rustig opstaan, eerst ff op de rand van t bed zitten en al je staat zorgen dat je je ergens vast kunt pakken en ff blijven staan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het ook wellis.. Ik denk, ook al is je bloeddruk goed, dat wanneer je in rust ben je hartslag lager is en dus krijg je minder zuurstof aangevoerd dan wanneer je aan het sporten ben. Waarneer je opstaat hebben je spieren maar ook je hersenen meer zuurstof nodig en je hart kan niet ineens super snel kloppen en moet dat opbouwen. Je heb dus even zuurstof tekort, want ik neem aan dat het zwarte redelijk snel weer wegtrekt. Wanneer je hart niet sneller zou gaan kloppen dan zou je flauw vallen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing