Heeft melk drinken invloed op de huid?

Ik heb de laatste tijd exceem, op mijn handen maar ook plekjes op mijn lichaam. Ik ben bij de dermatoloog geweest. Ik vraag me gewoon af of melk drinken hier invloed op heeft? Ben er niet allergisch voor.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Koemelk is zeer slecht voor de mens , ons lichaam laat dit op allerlei manieren zien, o.a. door exceem en pukkeltjes.
Het is ongelooflijk dat veel deskundigen het nog steeds ontkennen.
Koemelk is ook slecht voor je darmen en juist daar zit een groot gedeelte van je weerstand .
Gaat het slecht met je weerstand, dan kan je ook allerlei klachten vage krijgen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Om wat sneller van je exceem af te komen is het drinken van brandnetelthee erg goed, het zuivert en maakt je bloed schoon, bijna altijd helpt het. (3 kopjes per dag)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Koemelk kan wel degelijk invloed hebben op eczeem.
Bij de eerste link kan je hier meer over lezen.
Maar dat is afhankelijk van welk "soort" eczeem je heb.
Bij de tweede link staat alle verschillende vormen van eczeem beschreven zodat je specifiek voor die van jou kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou kunnen, maar dat wil niet zeggen dat dat bij jou zo is. Mijn vraag aan jou is, hoe weet je dat je er niet allegisch voor bent? Het uit zich op iedereen weer iets anders. Als je ecth twijfelt, dan kun je eventueel een allergietest aanvragen. Vaak doen ze dit door middel van een bloedtest, waarbij ze eerst kijken over je totale allergenen verhoogd zijn. En dan op welk gebied. Bij mijn zoon kwam eruit dat zijn koemelk op een 4 zat, wat behoorlijk hoog is en ook echt gevaarlijk kan zijn. Mensen met een pindaallergie kunnen bijvoorbeeld in shock raken van een kus van iemand die pindakaas heeft gegeten.

Ik zou zeggen als je daar de oorzaak in denkt test het eens uit, ga gewoon eens 2 weken koemelk vrij en kijk of het exceem minder wordt. Dat wil ook zeggen koemelkvrij brood/boter geen toetje met melk, geen kaas (en om te beginnen ook geen geitenkaas) en een hele moeilijke: er zijn maar weinig koekjes zonder melk.

Bij mijn zoon raadden ze ook gelijk het eten van varkensvlees af, dus misschien is dat ook een optie.

Succes, en als je hulp nodig hebt bij een eventueel dieet, dan meld het maar, ik werk er nu al 6 jaar mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je advies. Ga in iedergeval zoveel mogenlijk melkproducten voorlopig niet meer nemen. Kijken of dit invloed heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed advies+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beter is om het helemaal uit te bannen, zelfs van een klein beetje kun je nog last hebben, en na 14 dagen heb je nog echt geen tekorten. Mocht het wel helpen kun je na 14 dagen weer langzaam gaan introduceren en kijken welk voedingsmiddel wel (negatief) effect heeft.
Voor veruit de meeste blanken is melk een zeer gezond onderdeel van de dagelijkse voeding - zie Bron.

Er zijn echter mensen die geen melk verdragen - zie dezelfde Bron.

Daarnaast zijn er mensen die voor bepaalde voedingsstoffen allergisch zijn. Sommige mensen zijn allergisch voor aardbeien, sommige voor aardappelen, sommige voor kiwi's en sommige voor - jawel, melkeiwitten.

Als jij allergisch bent voor melkeiwitten, kun je de melk beter laten staan. Eventueel overstappen op geitenmelk, of melk van een ander dier. Of dat helpt, hangt ervan af waarvoor jij precies allergisch bent - en of het een allergieprobleem is, je exceem zou ook een andere oorzaak kunnen hebben.

Dus: kijk eerst wat de oorzaak is van je exceem, en pak dan die oorzaak aan.

Wat de melk betreft, kun je het gewoon proberen. Als je een goed gevarieerd voedingspatroon hebt, kun je best zonder melk.