Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zit dat nou met de pil en ongesteldheid?

Ik gebruik de pil al zo'n 4 jaar. Al die tijd ging dat gewoon goed, tot iets meer dan een maand geleden.
Ik werd plotseling ongesteld (28 juni), wat wel vaker gebeurt omdat ik de pil doorslik. Ik heb toen mijn gewone stopweek gedaan, en daarna ben ik weer begonnen.
Ik ben nu echter nog steeds ongesteld, terwijl ik de pil gewoon nog slik. Deze ongesteldheid is niet zoals altijd, maar ik verlies wel elke dag bloed.
Ik ben al naar de huisarts geweest, die zei dat het kon zijn doordat ik de pil al zo lang gebruik. Andere dingen dan een gewone ongesteldheid (ahum) zijn uitgesloten.

Nu vroeg ik me af, men zegt dat bij pilgebruik je niet 'echt ongesteld' wordt. Waar komt dan nu al dat bloed vandaan? En is er iets tegen te doen? Ik begin het wel een beetje zat te worden namelijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je vraagt waar dat bloed vandaan komt. Het bloed dat je verliest tijdens de stopweek met de pil heet
'onttrekkingsbloed'.
Deze bloeding verschilt met een gewone menstruatie, omdat een onttrekkingsbloeding minder hevig is. Dit komt omdat er minder baarmoederslijmvlies is aangemaakt en er ook minder hoeft te worden afgebroken. Een onttrekkingsbloeding wordt veroorzaakt door een daling van de hormonen in het lichaam.

Een doorbraakbloeding is niet hetzelfde als een onttrekkingsbloeding. Doorbraakbloedingen komen vaak voor bij het doorslikken van de pil. Een doorbraakbloeding is veel lichter, duurt vaak maar één dag en stopt ook weer snel, soms duurt het even lang als je gewone menstruatie. Misschien is het in jouw geval raadzaam om over te stappen op een andere pil.
Vraag aan je huisarts een verwijzing naar een gynaecoloog. Hij/zij zal je de juiste raad kunnen geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)