De overgang is een fase in uw leven waarin uw menstruaties onregelmatig worden en uiteindelijk helemaal wegblijven. Heel natuurlijk, maar voor veel vrouwen is het een lastige periode. Gemiddeld duurt het vier jaar voor de menstruatie definitief wegblijft. U bent dan in de menopauze.De overgang vindt meestal plaats tussen 45 en 60 jaar. Op vijftigjarige leeftijd heeft ongeveer de helft van de vrouwen de menopauze bereikt.

Hoe ontstaat de overgang?
De voorraad eicellen in uw eierstokken raakt op als u tussen de 45 en 60 jaar bent. Als er geen eitje meer vrijkomt, daalt ook de aanmaak van oestradiol, een vrouwelijk hormoon. De opbouw van uw baarmoederslijmvlies raakt ontregeld. De menstruatie verandert en blijft uiteindelijk weg.

Menstruatieveranderingen in de overgang
De menstruatie komt onregelmatig, met kortere of langere tussenpozen, en verandert. Uw ongesteldheid kan opeens veel langer of juist korter duren. Het bloedverlies kan zeer hevig zijn of juist veel minder. Verschijnselen die samen kunnen gaan met menstruatie (buikpijn, rugpijn), kunnen voor het eerst optreden, erger of juist minder worden dan u gewend was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt ben een stuk wijzer geworden

Andere antwoorden (2)

Tijdens de overgang is de menstruatie onregelmatig, met kortere of langere tussenpozen, en verandert.

Je ongesteldheid kan opeens veel langer of juist korter duren. Het bloedverlies kan zeer hevig zijn of juist veel minder. Verschijnselen die samen kunnen gaan met menstruatie (buikpijn, rugpijn), kunnen voor het eerst optreden, erger of juist minder worden dan je gewend was.

De menstruatie zelfs een paar jaar uitblijven en opeens weer toeslaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat hoeft niet. Ikzelf ben van de een op de andere dag niet meer ongesteld geworden, terwijl ik voor die tijd altijd erg regelmatig was.