Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat kan ik doen tegen angst in eigen huis al sinds ik me kan heugen?

Hoi,

Ik ben een man van 21 jaar en sinds ik mij kan heugen ben ik bang in mijn eigen huis waar ik altijd al heb gewoond. Ik heb een oudere broer en zus die inmiddels het ouderlijk huis al hebben verlaten. Sinds dat ik me kan herinneren heb ik angsten. Vroeger bleef me moeder altijd bij me totdat ik in slaap zou vallen. Elke nacht werd ik plots wakker en besefte ik dat ze weer terug in haar eigen slaapkamer lag, elke nacht begon ik te gillen en ging mijn vader in mijn bed slapen en ik bij mijn moeder en dit ging zo ongeveer 4 jaar lang door (als het niet langer was). Ik durf (nu nog steeds niet) alleen op zolder te komen, of als mijn ouders boven slapen alleen beneden te zijn. Als ikme alleen thuis ben bevind ik me altijd op de begane grond in de woonkamer. Vroeger heb ik ook bij een psycholoog gelopen, ik durfde namelijk ook niet alleen naar de wc. Ik heb altijd sterk het idee gehad dat er 'geesten o.i.d.' in het huis zijn. Ik kan mijn angsten niet plaatsen En sinds kort blijft altijd het badkamerlicht aan en als ik me onveilig voel houd ik mijn televisie aan met het geluid zachtjes. In andermans huizen heb ik weliswaar hetzelfde, maar als ik in mijn eentje in de nacht over straat moet is er niets aan de hand, nooit niet geweest ook.

Weet iemand misschien wat ik hiermee aan moet?

Alvast bedankt.

Weet jij het antwoord?

/2500

de vraag is dus,wat je er mee aan moet.zoek hulp,via je huisarts of rechtstreeks naar de plaatselijke GGZ.sterkte ermee.

Wat typisch, mijn zoon van 8 heeft al jaren dezelfde dingen.niet alleen naar boven durven.niet in eigen bed durven slapen.zelfs de eerste 5 jaar niet naar de wc durven, ook overdag niet.hij kan het ook niet goed beschrijven waarom niet.Het enige wat het kan oplossen is volgens mij in kleine stapjes de grens verleggen.En er de tijd voor nemen.Angst serieus nemen.Misschien ben je overgevoelig? Zoek via de huisarts naar een geschikte psycholoog, die je eventueel weer kan doorverwijzen naar een angstspecialist.

Ik raad je aan om op internet te duiken om zoveel mogelijk te weten te komen over jouw gave. Ookal voelt het nu vast meer als een vloek. Ik heb ook wat jij hebt en ik heb er mee leren om gaan door mijn angst er voor te overwinnen. Vooral jezelf aanleren om te gaan kijken naar wat het is dat je hoort, als je iets vanuit je ooghoek ziet, draai je hoofd er heen en kijk. Overtuig jezelf dat er in ieder geval geen man met een hakbijl staat. Op het moment dat je dan weer je hartslag rustig heb, ga je hardop zeggen dat je merkt dat er iemand is, maar dat je er op dit moment bang van wordt. dat je daarom liever hebt dat hij of zij weggaat, omdat je nu nog niet in staat bent om iets voor hem of haar te betekenen. Daarna draai je je weer om en ga je verder met waar je mee bezig was. Voor de nacht helpt het als je zorgt dat je naast je bed een lampje hebt waar je zo bij kan. als je dan snachts wakker wordt en je hebt net zo'n hele echte droom gehad en je voelt je heel erg bang, dwing jezelf om te bewegen en het lichtje aan te doen. vervolgens blijf je gewoon een poosje zo liggen en probeer je kamer rond te kijken. probeer je gedachten af te leiden door bijvoorbeeld te kijken naar de details op het patroon van het gordijn of zet een kinder dvd op, ofzo, in ieder geval geen enge film... Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik heb nog wel meer tips, mocht je willen, zet t maar in een reactie dan weet ik het. veel succes

Wat ik me afvraag is of je wel eens ergens gelogeerd hebt. En hoe het toen was. Was je in dat huis/die huizen ook bang? Als je het niet weet zou ik het eens gaan uitproberen. Dat kan helderheid verschaffen Wat je het beste kan doen is vanaf nu een dag/nachtboek bijhouden en opschrijven wanneer je wat ervaart. Dat heeft 2 voordelen: 1 Je ondergaat niet meer zomaar hulpeloos als slachtoffer al die ervaringen maar gaat ze doelgericht op schrift zetten om iets uit te vinden. Je dóet er dus iets mee. 2. Je krijgt inzichten waardoor je wijzer wordt. En als je er zelf moeilijk mee om kan leren gaan, met die hoog-gevoeligheid, is het voor iemand die jou gaat begeleiden hierin ook heel handig om te lezen wanneer en wat er gebeurde. Schrijf ook in een paar woorden welk gevoel je erbij had. Boos? Angst? Gelatenheid? Hulpeloosheid? Help jezelf ook door aan de door jou gevoelde aanwezigheid te zeggen: Ik voel dat je er bent maar ben niet in staat/ wil niet met je te communiceren. Als je niet van het licht komt wil ik dat je weggaat. Doe dat echt gemeend en vastbesloten en ga je ondertussen niet afvragen of de aanwezigheid wel echt is of niet. Eigenlijk is dat niet belangrijk. Neem je eigen ruimte weer in eigen beheer door de aanwezigheid helder en duidelijk te vertellen dat die weg moet gaan. Méén elk woord wat je zegt. Zeg het gerust een aantal keer. Sterkte, want almaar in angsten leven is geen léven.

Wellicht is er daadwerkelijk wat meer aan de hand in je huis en ben jij daar als persoon extra gevoelig voor. Zelf heb ik een vorm van Hoogsensitiviteit waardoor ik in ruimtes en rond mensen emoties en energieën eerder oppik en als het ware overneem van mensen. Dit fenomeen bestaat in veel verschillende vormen. Wellicht is dit iets om je in te verdiepen.

Beste Rtje, ik zou eens een bezoekje aan een goede homeopaat wagen, ik verwacht dat deze je goed zal kunnen helpen!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100