Wat kan ik doen tegen angst in eigen huis al sinds ik me kan heugen?

Hoi,

Ik ben een man van 21 jaar en sinds ik mij kan heugen ben ik bang in mijn eigen huis waar ik altijd al heb gewoond. Ik heb een oudere broer en zus die inmiddels het ouderlijk huis al hebben verlaten. Sinds dat ik me kan herinneren heb ik angsten. Vroeger bleef me moeder altijd bij me totdat ik in slaap zou vallen. Elke nacht werd ik plots wakker en besefte ik dat ze weer terug in haar eigen slaapkamer lag, elke nacht begon ik te gillen en ging mijn vader in mijn bed slapen en ik bij mijn moeder en dit ging zo ongeveer 4 jaar lang door (als het niet langer was). Ik durf (nu nog steeds niet) alleen op zolder te komen, of als mijn ouders boven slapen alleen beneden te zijn. Als ikme alleen thuis ben bevind ik me altijd op de begane grond in de woonkamer. Vroeger heb ik ook bij een psycholoog gelopen, ik durfde namelijk ook niet alleen naar de wc. Ik heb altijd sterk het idee gehad dat er 'geesten o.i.d.' in het huis zijn. Ik kan mijn angsten niet plaatsen En sinds kort blijft altijd het badkamerlicht aan en als ik me onveilig voel houd ik mijn televisie aan met het geluid zachtjes. In andermans huizen heb ik weliswaar hetzelfde, maar als ik in mijn eentje in de nacht over straat moet is er niets aan de hand, nooit niet geweest ook.

Weet iemand misschien wat ik hiermee aan moet?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
9.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie op m'n vraag. Ja het is mogelijk het paranormale, daar komt het ALTIJD op neer.. bang voor geesten (goede en kwade). Ik zie zelf geen schimmen of zo, maar heb toen ik een jaar of 17 wel iets meegemaakt ook. Ik was in slaap aan het dommelen en draaide me om, ik lag toen met mijn gezicht naar de muur toe, op het moment dat ik me omdraaide zag ik een kwaadaardig eng gezicht, grinnikend omgeven door zwart en hij reikte zijn vinger uit om in mijn rug te porren. Het moment dat 'hij' dat deed voelde ik iets drukken in me rug. Ik schrok wakker en mijn moeder had het zekere voor het onzekere genomen en wierrook in mijn kamer geplaats. Dit alles was echt een maar een fractie van een seconden. Ik zie echter nog steeds het gezicht voor me als ik er aan denk. Mijn psycoloog zei toen ik 8 ca. 8jr was dat ik een grote fantasie heb, wat overigens ook wel waar is. Maar ik weet me geen raad meer en mijn ouders denken dat ik het me allemaal verbeeld al die jaren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, ik zat er ook aan te denken om met een paranormaal iemand te praten. Maar je weet nooit wie het 'echt' kan en wie 'nep' is, dat is juist het vervelende.
Cryofiel
10 jaar geleden
Wat jij hebt meegemaakt is een typerend voorbeeld van een inslaaphallucinatie. Heel bekend, en uitgebreid verklaard. Behalve het zien van geesten en het voelen van druk in je rug, kun je ook een gevoel krijgen alsof er iemand je borst indrukt. Dat hoort er allemaal bij. Je kunt er geesten en paranormale gaven bij gaan bedenken, maar meestal leidt dat alleen maar de aandacht af van wat er werkelijk aan de hand is. In jouw geval is dat een combinatie van een verhoogde fantasie, een angststoornis, en een extra gevoeligheid voor inslaaphallucinaties. Wat beslist niet heeft geholpen is dat jouw moeder jou bevestigde in een verkeerde denkrichting. Door wierook te gebruiken heeft ze het geloof in geesten alleen maar versterkt. Daar heb je nu flink last van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb hier in mijn jeugd ook last van gehad. Tegenwoordig ben ik nogal 'down to earth', moet niet zoveel hebben van de 'paranormale'wereld. Ik sluit niet uit dat dergelijke dingen bestaan, maar het maakt in iedergeval geen deel uit van mijn wereld. Ik heb in mijn tienertijd veel nagedacht over of geesten zouden bestaan, wat die dan zouden doen en wat onze relatie tot hen zou zijn. Mijn conclusie was dat geesten, als ze al bestaan, geen enkele reden hebben om zich met ons bezig te houden (hooguit een slachtoffer van een moordenaar, maar zó vaak hoor je niet dat een moordenaar door de geest van zijn slachtoffer wordt geplaagd. Bovendien neem ik aan dat jíj geen moordenaar bent.) In mijn studententijd woonde ik in een oud krot, waarvan ik op een gegeven moment hoorde dat een paar jaar daarvoor de bewoners (een zwangere vrouw en haar echtgenoot) op een hele nare manier waren verongelukt in dat huis, notabene in mijn slaapkamer!
Op een avond hoorde ik, samen met mijn 2 huisgenoten, een aantal voetstappen op de zolder. We keken elkaar aan en ik merkte droog op 'hey, daar heb je de vorige bewoners!', en realiseerde me dat ik er niet in het minst angstig van werd. Of dit geesten waren weet ik niet, maar het kon me verder ook niet zo veel schelen. Moraal van mijn verhaal: maak jezelf los van die "geestenwereld".
Accepteer dat ze er misschien wel zijn, maar overtuig jezelf ervan dat jíj daar niets mee te maken hebt. Zij hebben geen invloed op jouw wereld en jij hebt geen invloed op die van hun. Dus ook geen rituelen om geesten af te schrikken, dit versterkt enkel je gevoel dat deze twee werelden invloed op elkaar zouden kunnen uitoefenen.
Jezelf gewoon vertellen 'geesten bestaan niet' is makkelijk gezegd, maar je angst zit zo diep dat dat niet zal werken. Beter kun je proberen tot een resultaat te komen waar je kunt denken 'geesten bestaan misschien, so what?". ...en ga er in de eerste plaats inderdaad maar vanuit dat de ervaring die je beschrijft een inslaaphallucinatie was. Heeeel heel heel veel sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
voor de duidelijkheid wou ik nog even toevoegen hoe ik uiteindelijk van mijn angst afgekomen ben:
Ik was denk ik een jaar of 15/16, had mij dus bedacht dat als geesten al bestaan zij mij niet lastig zouden vallen. Wanneer ik b.v. in bed lag en geluiden hoorde (krakende trap ofzo) dan zei ik tegen mezelf: "O, dat is vast een geest, die toen toch niks."
Op die manier gaf ik een positieve draai aan mijn angst, en door te concluderen dat het dan toch wel een geest was maar dat dat niet erg was kon ik me er bij neerleggen, en niet constant me liggen afvragen waarom de trap nou zo kraakte. ik hoop dat ik je hiermee een beetje kan helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik geloof wel in het bestaan van geesten maar de meeste dingen die aan geesten worden toegeschreven kun je op een "normale" manier verklaren. Bovendien kunnen geesten je niet fysiek iets aan doen, daar hebben ze gewoon de kracht niet voor. Het enige dat ze kunnen doen is jou bang maken. Nou, dat gun je ze toch niet?
Bovendien heeft ieder mens een geleidegeest. Die beschermt jou wel. Wat je zou kunnen proberen is een cirkel van wit licht om je heen te creëren. Zo'n cirkel schijnt de negatieve energie tegen te houden. Verder, als je persé contact met een paragnost op wilt nemen, zou ik je aanraden iemand te zoeken via de beroepenorganisatie van paragnosten.
Die bestaat nl. Ik ben de naam vergeten maar via internet kom je daar wel achter..
Zelf heb ik ooit de Klikgids aangeschaft. Daar staan ook namen en adressen in van alternatieve genezers en paragnosten. Ik weet niet of die gids nog bestaat.
Je kunt op deze manier geen 100% zekerheid krijgen dat je een betrouwbaar iemand kiest maar de kans is wel veel groter dan wanneer je iemand uit bijv. de krant kiest. Vraag vooraf wel naar de kosten want die kunnen hoog zijn.
Cryofiel
10 jaar geleden
Maar: *welke* god? Er zijn er erg veel... Als voorbeeld: velen zijn je al voorgegaan in een bekering naar Allah en Zijn Profeet (znwg). Voor de eerlijkheid moet ik ook vermelden dat er eveneens mensen zijn die hun geluk hebben gevonden in andere geloven, bijvoorbeeld het Zoroastrische geloof.
Cryofiel
10 jaar geleden
Welke van al die scheppers? Ik ken veel, heel veel gelovigen voor wie het bijna een doodzonde is om hun schepper bij welke naam dan ook te noemen. Zij mogen hem slechts omschrijven. Zijn zij minder dan jij?
Zijn hun ideeën slechter dan de jouwe?
Hebben zij het fout en heb jij het goed?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi, Het klikt misschien heel ongeloofwaardig, maar geesten bestaan wel degelijk in de islam noemen we deze schepselen jinns. nadat ik lange tijd altijd bang was in huis, soms in zo erge mate dat ik contact heb genomen met een imam om mij na te checken. Na 20 minuten koran reciteren ik uit het niets te trillen en wilde ik overgegeven. In zo'n geval zit zo'n jinn in je lichaam en kan je veel klachten geven die medisch niet verklaard kunnen worden. Mijn tips is ga eens naar een imam en durf de stap te nemen die ik heb genomen. Je zult echt geen spijt hebben. Het is echt een ey opener voor me geweest en ben nu ook een praktiserend moslim geworden!!! Succes en moge jou klachten van je weggenomen worden!!!

Antwoorden (6)

de vraag is dus,wat je er mee aan moet.zoek hulp,via je huisarts of rechtstreeks naar de plaatselijke GGZ.sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat typisch, mijn zoon van 8 heeft al jaren dezelfde dingen.niet alleen naar boven durven.niet in eigen bed durven slapen.zelfs de eerste 5 jaar niet naar de wc durven, ook overdag niet.hij kan het ook niet goed beschrijven waarom niet.Het enige wat het kan oplossen is volgens mij in kleine stapjes de grens verleggen.En er de tijd voor nemen.Angst serieus nemen.Misschien ben je overgevoelig?
Zoek via de huisarts naar een geschikte psycholoog, die je eventueel weer kan doorverwijzen naar een angstspecialist.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie! Gelukkig ben ik niet de enige die deze narigheid ervaart.. Ik ben nu bijvoorbeeld nog wakker, omdat ik mijn ogen niet wil sluiten maar tegelijkertijd ben ik doodop! Ik zal het thuis even overleggen over hoe we het gaan aanpakken.
Cryofiel
10 jaar geleden
Een angstspecialist lijkt mij ook de beste oplossing. Hier is volgens mij sprake van een verhoogde gevoeligheid voor angsten. Helaas heeft zijn moeder Rtje92 hierin bevestigd in plaats van de angst te relativeren. Nu helpt waarschijnlijk alleen nog maar een goede angsttherapie. Zo'n therapie kan best lang duren, maar het is wel de moeite waard. Je leven wordt er een stuk ontspannener van als je niet meer aan die nodeloze angsten leidt.
Ik raad je aan om op internet te duiken om zoveel mogelijk te weten te komen over jouw gave. Ookal voelt het nu vast meer als een vloek. Ik heb ook wat jij hebt en ik heb er mee leren om gaan door mijn angst er voor te overwinnen.
Vooral jezelf aanleren om te gaan kijken naar wat het is dat je hoort, als je iets vanuit je ooghoek ziet, draai je hoofd er heen en kijk. Overtuig jezelf dat er in ieder geval geen man met een hakbijl staat. Op het moment dat je dan weer je hartslag rustig heb, ga je hardop zeggen dat je merkt dat er iemand is, maar dat je er op dit moment bang van wordt. dat je daarom liever hebt dat hij of zij weggaat, omdat je nu nog niet in staat bent om iets voor hem of haar te betekenen. Daarna draai je je weer om en ga je verder met waar je mee bezig was. Voor de nacht helpt het als je zorgt dat je naast je bed een lampje hebt waar je zo bij kan. als je dan snachts wakker wordt en je hebt net zo'n hele echte droom gehad en je voelt je heel erg bang, dwing jezelf om te bewegen en het lichtje aan te doen. vervolgens blijf je gewoon een poosje zo liggen en probeer je kamer rond te kijken. probeer je gedachten af te leiden door bijvoorbeeld te kijken naar de details op het patroon van het gordijn of zet een kinder dvd op, ofzo, in ieder geval geen enge film...
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik heb nog wel meer tips, mocht je willen, zet t maar in een reactie dan weet ik het. veel succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ik me afvraag is of je wel eens ergens gelogeerd hebt.
En hoe het toen was. Was je in dat huis/die huizen ook bang?
Als je het niet weet zou ik het eens gaan uitproberen.
Dat kan helderheid verschaffen

Wat je het beste kan doen is vanaf nu een dag/nachtboek bijhouden en opschrijven wanneer je wat ervaart.
Dat heeft 2 voordelen:
1 Je ondergaat niet meer zomaar hulpeloos als slachtoffer al die ervaringen maar gaat ze doelgericht op schrift zetten om iets uit te vinden. Je dóet er dus iets mee.
2. Je krijgt inzichten waardoor je wijzer wordt. En als je er zelf moeilijk mee om kan leren gaan, met die hoog-gevoeligheid, is het voor iemand die jou gaat begeleiden hierin ook heel handig om te lezen wanneer en wat er gebeurde.
Schrijf ook in een paar woorden welk gevoel je erbij had. Boos? Angst? Gelatenheid? Hulpeloosheid?

Help jezelf ook door aan de door jou gevoelde aanwezigheid te zeggen: Ik voel dat je er bent maar ben niet in staat/ wil niet met je te communiceren. Als je niet van het licht komt wil ik dat je weggaat. Doe dat echt gemeend en vastbesloten en ga je ondertussen niet afvragen of de aanwezigheid wel echt is of niet. Eigenlijk is dat niet belangrijk.
Neem je eigen ruimte weer in eigen beheer door de aanwezigheid helder en duidelijk te vertellen dat die weg moet gaan.
Méén elk woord wat je zegt.
Zeg het gerust een aantal keer.

Sterkte, want almaar in angsten leven is geen léven.
Kristal
10 jaar geleden
Wellicht is er daadwerkelijk wat meer aan de hand in je huis en ben jij daar als persoon extra gevoelig voor.
Zelf heb ik een vorm van Hoogsensitiviteit waardoor ik in ruimtes en rond mensen emoties en energieën eerder oppik en als het ware overneem van mensen. Dit fenomeen bestaat in veel verschillende vormen. Wellicht is dit iets om je in te verdiepen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Rtje, ik zou eens een bezoekje aan een goede homeopaat wagen, ik verwacht dat deze je goed zal kunnen helpen!