Hoe zit autisme nou in de hersenen???

Ik heb op veel websites gelezen dat de rechter-hersenhelft bij autisme duidelijk minder ontwikkeld is dan de linker. Toen heb ik de vraag gesteld of de linker-hersenhelft dan helemaal gezond is. En ik kreeg als antwoord, dat het soms juist is dat de linker het meest aangedaan is. (Ik snap er eerlijk gezegd niets meer van). Maar hoe zit het dan precies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.2K

Antwoorden (4)

Ik zal het eens anders uitleggen. Mensen met autisme hebben een ander systeem in hun hersenen. Mensen zonder autisme kunnen overal in onze hersenen contact maken. (even er van uitgaan dat je bv van die stationnetjes hebt.).
Bij mensen met autisme zijn die contacten niet met allemaal in aanraking.

Bv: Trein A wilt naar station C
Mensen zonder autisme kunnen meteen contact maken met station C zonder station B te gaan gebruiken.

Mensen met autisme kunnen dit niet rechtstreeks en moeten gebruik maken van station B. Hierdoor denken ze net anders als mensen zonder autisme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi uitgelegd. Dat verklaart dan ook gelijk waarom ze langer doen over informatieverwerking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wel ;)
De informatievoorziening komt bij mensen met autisme gefragmenteerd binnen en dat heeft niets te maken met linker of rechterhersenhelft. Bij autisme is de informatieverwerking langer onderweg dan bij mensen die geen autisme hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik sluit me bij bovenstaande aan. wil ik aan toevoegen dat voor in je hoofd ook een minder ontwikkeld stuk zit, je emotionele gebeuren. daardoor heb je niet minder emoties maar een andere uiting (door training kan je dat leren)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi!
Autisme, ADD. ADHD, Borderline hebben veel "overlappingen" qua symptomen.
Ben zelf zwaar ADHD patiënt en wéét uit diverse ervaringen (afkickkliniek etc. meerdere malen) nogal wat van autisme, niemand heeft 100% een sluitend antwoord en de farmaceutische industrie vaart er wel bij.
Mijn medicatie ( 1 van de vele, Concerta® is BEWEZEN dat dit beter is maar mag wel eventjes bijbetalen omdat het duurder is dan Ritalin ).
Hoe een menselijk brein werkt? Heb ik (totaal losstaand van jouw specifieke vraag, maar toch echt wel een gigantisch voorbeeld van hoe de hersenen werken, wat in die video uitgelegd wordt en ben het 200% eens met wat hij zegt) Persoonlijk voorbeeld van mijzelf, ik weet alle kentekens, eigenschappen van alle auto's van AL mijn familieleden maar mijn afspraak van morgen bij de tand arts "vergeet ik gewoon". irrelevante informatie sla je op tot in het kleinste detail en dingen die er toe doen "en nodig zijn voor een normaal functioneren als afspraken nakomen" Zijn voor deze doelgroep moeilijk, ben er zelf zo 1 namelijk, onderschat autisme echter niet, zij zijn erg goed in bijvoorbeeld 1 ding. Live voorbeeld, ik had de deur al uit moeten zijn voor mijn afspraak en constant wel duizend keer inmiddels lukt me dat niet omdat ik weer met andere dingen bezig ben en écht vandaag al 4 dagen lang mijn troep wil opruimen. Het komt er gewoon niet van, want het lukt simpelweg gewoon niet. Standaard te laat, ik acht mijzelf communicatief redelijk vaardig en niemand die me niet kent zal me hooguit druk en "nadrukkelijk aanwezig" opmerken, maar kan héél goed met autisme omgaan omdat ik weet hoe moeilijk het is om de chaos in je hoofd op een rijtje te zetten. Bijgevoegde bronvermelding is uit de hoek waar mijn werkgebied ligt, maar concretiseert eventueel met NL ondertiteling hoe een mensen brein werkt. En ben het er volledig mee eens. Dit is PRECIES de uitleg hoe het menselijk brein werkt en de doelgroep waar ik ook en iedereen onder valt.
Hoop dat je er wat aan hebt. Succes!