Waarom gaat je neus lopen als je iets heets/pittigs eet en waarom is het over als je snuit en verder eet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

er gaat een zenuwprikkel van je tong naar je hersenen die wwer een signaal naar je neusslijmvliezen stuurt
Het is een soort verdedigingsmechanisme
Die hitte in je mond moet zo snel mogelijk worden afgevoerd, want je gaat ook kwijlen!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
met het neus snuiten lijkt mij dus de meest logische verklaring dat je de warmte hebt afgevoerd tegelijk met het snot
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, klinkt logisch!

Andere antwoorden (2)

Leuke vraag! Het lijkt me dat je neusslijmvlies geirriteerd raakt door het pittige eten en daarom slijm produceert, wat de loopneus veroorzaakt. Waarom het zou stoppen na het snuiten zou ik zo niet weten. Ik ga zeker uitproberen zo, met een pepertje, of dat bij mij ook zo werkt! En ben benieuwd naar de verklaring van anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neus en traanvocht staan erg dicht met elkaar in verband, je zou namelijk ook traanogen kunnen krijgen of kunnen niezen. (peper en ui bijv.) je ruikt als eerste de geur (dan de reactie daar op...) en dat kriebelt en prikkeld je slijmvliezen, en daardoor ga je niezen, tranen of je krijgt een loopneus.

Toegevoegd na 34 seconden:
met snuiten maak je voor jezelf een nieuwe strat... tot de nieuwe prikkel natuurlijk.