Waarmee voorkom je teveel oorsmeer, en dus regelmatig uitspuiten?

Zijn er behalve slaolie, andere middelen om een verstopt oor schoon te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Eerst ging ik altijd naar de docter maar nu gebruik ik zelf audispray.
Het is een soort busje met een spruitkop erop zodat je deze in je oor kan stoppen en dan sprayen.
Je moet het wel gebruiken voordat je oren helemaal dichtzitten anders werkt het niet. Eigenlijk zou eens in de zoveel tijd ideaal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

oorsmeer wordt aangemaakt door kliertjes die in je oor zitten. Als je met iets in je oor gaat zitten , bijv. een wattenstokje, stimuleer je juist de productie van oorsmeer. Doe dit dus niet. Dit is bovendien gevaarlijk omdat je je trommelvlies kunt beschadigen.Als je je oren schoon wilt houden, kun je dit wel met een wattenstokeje of het puntje van een washandje doen maar ga daarmee niet je gehoorgang in. Met slaolie maak je het oorsmeer zachter waardoor het makkelijker te verwijderen is. je kunt ook andere soorten olie gebruiken zoals baby olie of olijfolie.

Toegevoegd na 2 minuten:
was nog vergeten erbij te zeggen. Ga ook vooral niet zelf proberen met een harde douchestraal of zoiets. Er is dan een kans dat je je trommelvlies beschadigd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oorkaarsen. Na het aansteken trekt de rommel uit je oor de kaars in.
http://www.kruidenvrouwtje.nl/therapieen/oorkaarsen.htm

Toegevoegd na 59 seconden:
Heb het 1x geprobeerd. Het was een vreemde gewaarwording, maar werkte wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat betreft de oorkaarsen: Uit metingen van een acht jaar durend onderzoek uit 1996 (zie bron) is gebleken dat oorkaarsen geen onderdruk veroorzaken in de gehoorgang. Uit hetzelfde onderzoek bleek dat er geen oorsmeer verwijderd wordt door oorkaarsen. Soms kwam kaarswas terecht in de gehoorgang. Wel werd in het kanaal in de kaars vuil aangetroffen na het branden, maar dit bleek van de kaars zelf afkomstig. Dezelfde vervuiling werd ook aangetroffen als de kaars in bijvoorbeeld een flessenhals werd aangestoken.

Het verwijderen van oorsmeer wordt in het algemeen niet als verstandig beschouwd, omdat het oorsmeer stof tegenhoudt en bescherming biedt tegen infecties. Een teveel aan oorsmeer komt voor, maar dit moet dan door een arts uit de reguliere geneeskunde verwijderd worden. Ook het gebruik van wattenstaafjes hiervoor is af te raden, omdat dit het oorsmeer verder het oor in kan drukken.

Zelf ben ik trouwens nog nooit naar de huisarts geweest voor mijn dichte oren en ik poer naar hartelust met stokjes. Ik zal persoonlijk dan weer geen oorkaarsen in mijn oren steken. Zo zie je maar hoe iedereen weer anders met z'n kennis omgaat ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De doktor gebruikt zelf een soort spuit. Door op de cilinder van die spuit te drukken, wordt een krachtige waterstraal je oor ingespoten.

Dit kan je ook zelf. Voor nog geen euro kan je een spuit bij de apotheek halen. Stukken goedkoper en milieuvriendelijker dan spuitbusjes...

Je maakt wat lauwe zoutwater aan, niet te zout. Vervolgens zuig je dit op met de spuit. Trek je oor een beetje omhoog en naar achteren zodat het gehoorgang goed open is. Dan steek je de spuit een halve centimeter naar binnen tegen de bovenkant van je gehoorgang aan. Let op! Dit moet niet pijnlijk zijn. Als je pijn ervaart, meteen stoppen!

Als de spuit goed gepositioneerd is, kan je de straal in je oor spuiten. Als je het goed doet, komt er een hoop oorsmeertroep mee naar buiten. Paar keer herhalen tot niks meer uitkomt.

Tip 1: Doe dit boven een gootsteen of in de douche omdat het niet zo fris is.

Tip 2: Als je niet zo verzekerd bent van wat je aan het doen bent, naar de huisarts ermee! Je bent zo weer buiten met een schoon oor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
En ga erbij zitten. Doordat je evenwichtsorgaan daar vlak bij zit, kunnen mensen van te warm of te koud water duizelig worden.
oorstaafjes.
elke dag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mijn kno arts niet aan frunniken niet pulken en niet uitspuiten maar droog houden eventueel na het douchen met een opgerolde tissue even in de gehoorgang gaan en door het papier word het water opgezogen.
het oorsmeer reguleert zichzelf na een tijdje en je oren blijven open en schoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oorsmeer werkt beschermend, net zoals talg. maak het zichbare schoon, als je er niet bij komt is het niet erg, het beschermt je gehoorgang dus het is niet erg. net als je huid geld hier ook: maak het schoon, maar doe het niet te perfectionistisch omdat het dan geen beschermende werking meer geeft, bovendien kun je met oorwatstaafjes heel wat schade toebrengen als je ze er te diep in doet!