Ik ben 17 en mn verstandskiezen zijn aan het groeien is dit normaal? En moeten ze er ook uit of niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Ja, dat is heel normaal. En ze "moeten" er alleen maar uit als je er last van krijgt, net als dat geldt voor al je andere tanden en kiezen ;-)

Ik ben 53 en heb er nog 2. Dat kwam goed uit, want een kies naast een verstandskies werd getrokken, en dat gat is opgevuld doordat de verstandskies er uit zichzelf naartoe verschoof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je verstandskiezen aan het groeien zijn is normaal op jouw leeftijd, meestal voor het 20ste levensjaar. Het doorkomen van de verstandskiezen duurt een behoorlijke tijd en kan ook best wel pijnlijk zijn. Veel mensen krijgen ze trouwens niet of niet allemaal meer. En dikwijls komen ze niet helemaal door zodat ze (gedeeltelijk) bedekt blijven met tandvlees.

Of ze er uit moeten hangt van diverse omstandigheden af, ze kunnen pas getrokken worden door de tandarts als ze helemaal zijn doorgekomen, anders zul je een verwijzing krijgen naar de kaakchirurg.

Als je er geen last van hebt en ze de bestaande tanden niet wegdrukken - wat best regelmatig gebeurt - zodat je scheve tanden zou kunnen krijgen dan kun je ze rustig laten zitten. Over het algemeen zijn verstandskiezen wel gevoeliger voor tandbederf en moeilijker te poetsen - omdat ze achteren in je mond staan - dan je gewone tanden.

De meningen over al dan niet trekken zijn nogal verdeeld, je kunt het beste advies vragen aan je tandarts, hij kan adviseren om ze preventief te laten trekken of wegsnijden, dit laatste dus bij de kaakchirurg.

Ikzelf heb er nooit spijt van gehad dat ik ze preventief heb laten trekken, maar ik kreeg er regelmatig veel last van en nogmaals dat is voor iedereen verschillend.

Toegevoegd na 1 minuut:
3e aline achteren in je mond moet zijn: achter in je mond
Ceeve
12 jaar geleden
Ja dit is heel normaal, of ze er uit moeten hangt er van af of ze last gaan geven of verkeerd groeien. Als ze bijvoorbeeld schuin groeien kan het nog wel eens voorkomen dat ze andere elementen aan gaan tasten waardoor ze eruit moeten.