Ik denk niet dat er een ideale dood is.. de dood is nooit ideaal. En iedere manier van sterven heeft voor- en nadelen.
In principe lijkt me het wel wat om op een dag nooit meer wakker te worden. Pijnloos, dus. Aan de andere kant is dat toch een dood waar je je niet op voorbereid, en dat is eigenlijk iets dat ik wel wil. Afscheid nemen van familie en vrienden, nog leuke dingen doen. Jammer genoeg leeft bijna niemand 'iedere dag alsof het de laatste is', ik ook niet. Eigenlijk zouden we dat wel moeten doen. Een dood na een ziektebed is verschrikkelijk, maar het lijkt me op dat punt wel een voordeel, puur om het afscheid nemen.
Mijn ideale dood is pijnloos, maar wel op een manier dat ik weet dat het komt. Dat vind ik overigens ook voor de nabestaanden. De meeste mensen vinden het fijn om afscheid te nemen van iemand waarvan ze weten dat hij of zij het meekrijgt, niet enkel door een toespraak op een begravenis. Een plotselinge dood lijkt me verschrikkelijk voor nabestaanden, zeker als je net op dat moment ruzie met iemand hebt o.i.d.
Maar zoals ik al zei, de dood is nooit ideaal. Het liefste wil ik er ook niet over nadenken. Ik zie wel hoe het komt, maar ik hoop wel dat het nog heel lang duurt.
Toegevoegd op 02-05-2009 01:04:30
Na één van de reacties op mijn antwoord gelezen te hebben voeg ik dit toe:
Misschien zou je de dood als ideaal kunnen bestempelen als hij voor jou gevoel op het goede moment komt (of dat ideale moment nou is in een lang ziektebed en er geen hoop meer is of na het afscheid nemen van familie en vrienden). Ik denk dat als de dood op het 'geschikte moment' komt de manier van sterven niet heel veel meer uitmaakt, omdat je vrede hebt met het feit dát je sterft.