Ongesteld na overgang, waarom?

Waarom wordt een vrouw, nadat ze bijv 2 jaar niet meer heeft gemenstrueerd, toch weer ongesteld? Ongesteldheid is toch een heel samenspel van allerlei hormonen, dat is niet iets wat na jaren weer even "aan gezet" wordt, maar toch gebeurd dat. Is dat omdat er nog weefsel in de baarmoeder zit wat eruit moet, is het toeval en nutteloos? Geen idee..

Toegevoegd na 3 minuten:
PS, ik heb geen stress of andere veranderingen die iets zouden kunnen verklaren. Eet gezond, heb voldoende beweging en rust etc etc

Toegevoegd na 2 dagen:
Het was maar van korte duur, 2 dagen. Voelde ouderwets. haha

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.4K

Het beste antwoord

Omdat menstruatie net zoals ze niet zomaar vanaf de eerste keer regelmatig is, ook niet met een klap in één keer ophoudt. De hormoonspiegels worden langzaam afgebouwd, en dus kan het best na een lange tijd nog gebeuren dat er toch ineens nog een eisprong plaatsvindt. Ook is het mogelijk dat de LH en FSH ZO laag zijn, al langere tijd, dat er inderdaad wel baarmoederslijmvlies wordt opgebouwd, maar er helemaal geen eisprong meer plaatsvindt, en er na verloop van tijd dus een soort 'doorbraakbloeding' kan plaatsvinden, net als bij de prikpil.
Tenslotte vind je ook bij veel vrouwen in / na de overgang vleesbomen, die verder geen kwaad kunnen maar nog wel (incidenteel) (zware) bloedingen kunnen veroorzaken. Omdat het echter vanzelf overgaat, wordt daar in de regel niet meteen iets aan gedaanDie bloedingen hebbeb met echte menstruaties dus niks te maken, maar zijn er niet of nauwelijks van de onderscheiden.

En sluit ook niet uit dat er wellicht nog meerdere menstruaties volgen voor het echt allemaal 'achter de rug' is. De overgang kan tot 5 jaar duren, en al die tijd kun je nog van tijd tot tijd verrast worden. Net zoals soms de eerste 5 jaar niet regelmatig zijn.

Overigens betekent een regelmatige menarche niet automatisch ook een regelmatige overgang en vice versa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk verhaal. Ik wacht het even af en hou de ziektes in mijn achterhoofd. Het eerste deel van je antwoord speelt nu denk ik. Wel apart, weer ongesteld te zijn. Ik heb er geen last van, nooit gehad ook, gelukkig. Bedankt voor je uitleg, plus1

Andere antwoorden (2)

mijn vriendin had hetzelfde.
het is niet goed bloed te verliezen na jaren uitblijven van de menstruatie in overgangstijd.
even naar de huisarts raad ik je aan.
(ikzelf had het na een prednisoninjectie van 80 mg ivm reuma, maar dat is bij jou niet aan de orde begrijp ik.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan toch best even langs de huisarts of gynaecoloog gaan voor inwendig onderzoek. De mogelijkheid bestaat dat je poliepjes hebt, die kunnen bloedverlies geven. Is het niets dan ben je toch gerustgesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wacht t even af, maar hou het in mijn achterhoofd. merci