Als iemand volledig verlamd is, spreek je dan altijd van het Locked In-Syndroom?

Bij iemand met het Locked In-Syndroom is iemand bijna helemaal of zelfs volledig verlamd, en lijkt het zelfs of hij/zij in coma ligt. Maar dat is niet zo, diegene is gewoon 100% bij bewustzijn. Maar dit lijkt eigenlijk heel erg op (tijdelijk) verlamd zijn. Heeft iemand die volledig verlamd is, altijd het Locked In-Syndroom? (Ja, ik weet dat het een domme vraag is, maar ik kon het toch niet laten om het te vragen).

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten
1.4K
Erna55
8 jaar geleden
Waarom vind je het zelf een domme vraag ?

Antwoorden (2)

Het locked in Syndrome ontstaat als gevolg van een 'shock'. De persoon is niet meer in staat om te reageren. In de meeste gevallen overigens wel bewegen. Er is dus een groot verschil met een coma.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
mijn excuses voor mijn omissie: met 'shock' bedoelde ik niet een fysieke schok (bv door contact met electriciteit) maar psychisch.
Ja.
Het Locked in Syndroom (of correcter: cerebromedullospinaal disconnectie syndroom) is een omschrijving van een toestand van de patiënt waarbij de verbinding tussen de hersenen en het ruggenmerg (en dus de rest van het lichaam) is verbroken. De zenuwen naar de ogen volgen een andere weg dan de zenuwen naar de rest van het lichaam; meestal is daardoor de verbinding naar de ogen wel gespaard gebleven waardoor oogbewegingen vaak nog wel mogelijk zijn. Hierbij is de patiënt wel volledig bij bewustzijn en zich maar al te goed bewust van wat er allemaal gebeurd; de oogbewegingen zijn vaak de enige vorm van communicatie die nog mogelijk is.

Grofweg bestaan er drie varianten: de klassieke variant is zoals hierboven beschreven, een incomplete variant waarbij er nog meer restbewegingen mogelijk zijn en een complete variant waarbij zelfs de oogbewegingen niet meer mogelijk zijn.

Belangrijk in het licht van je vraag is dan om te beseffen dat het dus geen ziekte op zich is; het is een omschrijving van een toestandsbeeld dat niets zegt over de oorzaak van het toestandsbeeld. Iedereen die aan de beschrijving voldoet lijdt dus aan het locked in syndroom; ongeacht de oorzaak of prognose.
Dan moet ik wel aanmerken dat een neuroloog het niet over een locked in syndroom zal hebben als hij verwacht dat de situatie tijdelijk zal zijn. Ik kan nergens vinden dat dit ook als zodanig beschreven staat maar een locked in syndroom suggereert in ieder geval een blijvende rest-toestand.

Dus iedereen die zodanig verlamd is dat alleen nog oogbewegingen mogelijk zijn, met hooguit nog wat restbewegingen (of waarbij in het geheel geen bewegingen meer mogelijk zijn) terwijl het bewustzijn volledig intact is lijdt aan het locked in syndroom. Met als enige uitzondering (en dat stel ik meer uit ervaring dan dat ik het hard kan maken) is als het gaat om een tijdelijke situatie; dit lijkt me overigens slechts een theoretische mogelijkheid.

Toegevoegd na 7 minuten:
Hét onderscheid met een coma is dus de aanwezigheid van een bewustzijn; bij een coma is het bewustzijn ook geheel weg. Een compleet locked in syndroom kan dus wel erg veel weg hebben van een coma; in dat geval moet er dus nauwkeurig onderzoek gedaan worden om het onderscheid te kunnen maken.

Belangrijk ander onderscheid is dat bij een coma er een stoornis in de de gehele of uitgebreide gebieden van de hersenen. De verbinding met de rest van het lichaam is intact.