Hoelang kan een herstel van een burnout maximaal duren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je leven lang.

Het beste antwoord

Dat hangt er vanaf hoe gesloten je bent voor je eigen ik. En dan bedoel ik in hoeverre je open staat om je eigen drama's, leed en aangeleerde eigenschappen van jezelf wilt veranderen.

Sommigen zijn zo gesloten of angstig dat zij ervoor kiezen om het stukje van vroeger nooit meer aan te kaarten. En juist daar ligt in mijn optiek de kern en de oorsprong van een burnout.

Dus voor sommigen zal het maximaal een leven lang duren. Voor anderen korter.
Maar realiseer je goed, dat als je rond de 40 bent, of zelfs 50, dan nog is het de moeite waard om eraan te werken. Er ligt nog steeds een groot stuk leven voor je.

Voor mij betekend een burnout alleen dat het tijd is om jezelf beter te leren kennen.
Dat is zo wie zo prettig als je je eigen leven wilt leiden.

Toegevoegd na 13 minuten:
Wat is trouwens de referentie voor herstel?
De meesten vergelijken het zoals het vroeger was en wat ze vroeger allemaal konden.
Maar wees nu eerlijk, kennelijk is hetgene van vroeger ook allemaal al teveel geweest en op de verkeerde wijze. Dat heeft zich allemaal gestapeld en uiteindelijk tot de bekende overstroming/emmer vol van een burn-out geleidt.
Dus 'vroeger' is GEEN referentiekader.

Er is geen referentiekader meer, want die moet opnieuw gevonden worden. Dus wanneer kan je dan spreken dat je 'herstelt' bent?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Behandeling

Burn-out wordt te­gen­woor­dig suc­ces­vol be­han­deld door mid­del van kort­du­ren­de (12-15 we­ke­lijk­se ses­sies) the­ra­pie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat-heb-jij-veel-streep-Jes:P maar sommige mensen kunnen er wel langer in blijven hangen hoor! Het kan wel een maand duren maar ook anderhalf jaar. Het is maar net of iemand er voor openstaat;) maar wel een goed antwoord:D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn mensen met meer streepjes hoor :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals deze bijvoorbeeld: http://www.goeievraag.nl/profiel/jelle
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft geen antwoord op hoe lang
het maximaal kan duren.
Maximaal een leven lang!
Het is sterk gerelateerd aan je karakter.
En je karakter staat grotendeels vast.
Wel leer je er steeds beter mee om gaan en kan je er uiteindelijk vrij goed mee leven.

Toegevoegd na 1 uur:
bron: eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Perfecte antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Snuf: je bent um vergeten ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies.
Het kan maximaal je leven lang duren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, maar jammer dat je karakter vaststaat. Of is het een verwarring met ego en drama?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gdan.je bent voor het grootste deel zoals je ouders zijn, daar zal je het mee moeten doen. ( soms zoals je grootouders zijn)
Ik weet dat je dat moeilijk kan geloven
maar kijk eens om je heen en kijk daarna naar hun ouders.
Zelfs je opvoeding wordt voor een groot deel bepaald door het karakter van je ouders, die dat weer van hun ouders hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ed, dat je tijdens je jeugd en opvoeding veel van je ouders overneemt, is een natuurlijk proces. Het zijn immers grote voorbeelden en het zou raar zijn als dit niet het geval is. Zo lijken we vaak op onze ouders (qua gedrag) en merken we zelf later dat we toch onze ouders zijn geworden (ook al hadden we gezworen dat nooit te zullen worden:-) Ik van mening dat als je eenmaal bewust bent geworden van wat je doet, en waarom je het doet en waar het vandaan komt (zoals jij aangeeft de ouders, of soms grootouders). Dat je dan ook kunt kiezen of je dit wilt blijven doen, of je iets anders wilt gaan doen. Voor sommigen is terugkijken echter een hele grote angst, of wil men niet veranderen omdat dan de toekomst een grote angst wordt (hoe zal je dan zijn??). Dat bedoel ik met 'drama'.
Zoals jij een keer hebt aangegeven: Het is een houvast in het leven.
Ongeveer net zolang als de periode dat de burnout zich opgebouwd heeft, is afhankelijk van hoe lang het dus duurde voordat je eraan 'toegegeven' hebt dat t zo niet langer ging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat is niet hoe lang het maximaal kan duren.
Mijn man zit nu al een jaar thuis met een Burns out, hij zal nooit meer dezelfde persoon zijn als dat hij was omdat ie een goeie klap heeft gekregen van zijn Burn out. Het zal altijd blijven omdat het heel heftig is . Je moet er mee leren omgaan en aanvaarden dat je niet meer wordt zoals je was.