Hoe leef ik het vrije leven?

Dit klinkt voor velen van jullie misschien raar of stom in de oren, maar ik wil mijn leven leven zoals ik dat wil. Iedereen heeft een eigen opinie over hoe haar of zijn leven eruit moet zien, maar jammer vind ik dat velen in een hokje denken. De maatschappij vindt dat je je school af moet maken, studeren en dan gaat werken tot je 67e. Je krijgt kinderen, wordt opa of oma and that's it. Dat is niet het leven wat ik voor me zie, het voelt voor mij veels te opgesloten. Ik wil de wereld zien, mensen ontmoeten en gewoon doen wat ik wil. Een goede carriere opbouwen is voor mij niet iets waar ik naar streef.

Zijn er mensen die hier ook zo over denken? En hoe pak je zoiets aan? Ik heb geen heimwee naar dit land en pak het liefst mn spullen bij elkaar en ga ervoor, de wijde wereld in.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag!! Ik denk er ook zo over! Maar helaas weet ik ook niet zo goed hoe je dat aan moet pakken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie vraag, ik wil liever een leven vol avonturen, dan elke dag van 9 tot 5 werken en in het weekend bijkomen en uitrusten voor nog een nieuwe week werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zal het zeggen. Misschien heb je in je vorige levens alles gehad wat je hartje begeerde. Vandaar dat je het (onbewust) wel hebt gezien allemaal en 'weet' hoe het is om alles te hebben. En ga je nu op zoek naar andere doelen in het leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie of wat houdt je tegen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom vertrek je niet?
Ga ergens anders random wonen.
In Afrika of Azië.
Leef je leven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk als ik er zo over nadenk is er niets wat me tegen kan of mag houden, ik heb connecties in Noorwegen om mee te beginnen :) (geen familie of kennissen, puur vrienden van me) ik zou daar een mooie start kunnen maken, maar zoals ik al zei opeen reactie van Reistebrein willen de ouders graag dat ik hier een vast bestaan opbouw en vandaar uit mijn ding doe, maar mijn punt is juist dat ik daar tegen ben, alleen word er vaak lacherig over gedaan als ik zeg dat ik daadwerkelijk vertrokken ben vandaag of morgen.

Antwoorden (9)

Als je weinig nodig hebt om te leven kan je gelukkiger zijn. Dus stel je hebt niks met tv, internet, auto's, gsm, mooi huis, baan etc...dan ga je in de goede richting.
Dan kan je je inderdaad focussen op het eigenlijke leven.
Dat lees je in dit boek:
Australie op blote voeten.
Heel mooi boek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is dat ik een TV hier heb, internet en een auto voor de deur, maar materiële waarde betekend weinig voor mij, alleen de gitaar dan :), bedankt voor je tip ik zal er eens naar kijken ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...eh en wat voor gitaar dan? Ben ook gitaar gek....:p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon akoestisch, simpele Gomez, speelt heerlijk ^^
Je kan, in plaats van het boek lezen, het ook gewoon doen. Mijn zusje is op 18 jarige leeftijd uit huis vertrokken met eenzelfde soort plan. Alleen een backpack met schone kleren mee. In juni terug gekomen na een reis van 2 jaar.
Zij is o.a. in UK, thailand, maleisië, borneo, australië en NZ geweest. Stukje reizen, stukje werken, stukje reizen etc. In UK en OZ langere tijd verbleven om voor de tickets te sparen.

Door gewoon weg te gaan ervaar je het vrije leven. Plannen kan zoiets al flink verstoren, in duo's reizen of dingen reserveren eveneens. En spaargeld ook niet te vergeten, het is leuk om de eerste loodjes mee af te leggen, of als laatste noodpost, maar door gewoon te gaan, en met mensen te communiceren ervaar je volgens mij redelijk goed het echte leven...

Dus, wat doe je hier nog!?
Wees geen slaaf van de mail die je vertelde dat je een nieuw antwoord had op je gestelde vraag, maar ga gewoon! Aan je username te zien kom je uit 1989, dan ben je dus oud genoeg om het ook te doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik keek er van jongs af aan ook al zo tegenaan en ik ben het gewoon gaan doen.
Nadat ik netjes mijn HAVO afgemaakt had ben ik een half jaar in de bouw gaan werken om wat geld te sparen en toen heb ik een enkeltje Ierland gekocht. Daar vond ik een leuk baantje, spaarde meer en vertrok op mijn 19e naar India.
Toen het geld op was ben ik weer teruggevlogen naar Europa en heb diverse baantjes gehad in Schotland, Italie, Frankrijk en wederom Ierland. Al liftend ben ik van plek naar plek gegaan.
Toen weer terug naar Azie, waar ik anderhalf jaar daar India heb gezworven op een motor, pilgrimtochten heb gelopen en bergen heb beklommen.
Toen Sri Lanka rondgefietst, Thailand doorgetrokken, en toen naar Zuid-Amerika gegaan waar ik als berggids werkte in Patagonia. Dit alles heeft 6 jaar in beslag genomen, en momenteel werk ik bij de fietstaxi in Amsterdam.

Heb ik er genoeg van? Neen, zodra de winter begint en ik wat geld heb ga ik weer op pad. Ik ben erg blij dat ik het leven leef dat ik wil leven, ik ben veel in aanraking gekomen met andere culturen, leuke mensen en ideologieen en levenswijzen. Het leven is inderdaad prachtig, waarom zou je doen wat 'normaal' is als dat je niet aantrekt? Het kan ook anders.

Spaar wat geld, koop een enkeltje naar een land wat je interessant lijkt en van daaruit zul je vele mensen ontmoeten die hetzelfde zijn als jij. Je leert vanzelf hoe je rond kunt komen zonder een vaste baan, wat jou zelf gelukkig maakt en wat je wilt in het leven.

Zo'n leven kun en moet je niet plannen, je moet over je angst heen stappen en gewoon gaan. Je zult vanzelf zien dat ontmoetingen met mensen en plekken kansen creeren en dat dit je altijd weer ergens naartoe leid. Het leven gaat zoals het gaat, en wanneer je avontuur wilt dan moet je dat niet al teveel proberen te controleren (krijg je hoofdpijn van)
The Open Road, mijns insziens, is de ideale manier om een heldere kijk op jezelf te krijgen, om de magie van de wereld en het bestaan weer te voelen. Het enige wat je moet doen, is over die drempel heen stappen.

Vanuit de grond van mijn hart, volg je dromen!
Als je verder nog wat tips wil dan kun je gerust bij mij terecht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geweldig om te horen dat je gewoon gegaan bent :) ik ben 21 jaar en sta op het punt iets te doen waar ik al achter sta sinds ik jong ben, het is alleen de angst geweest voor reacties van anderen, bang om afgewezen te worden omdat je anders denkt. Mocht ik vragen hebben dan zal ik ze zeker vragen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reacties van anderen zijn voor 99 procent positief. Iemand die zijn dromen volgt is niet iemand om af te wijzen.
Als iemand dat wel doet, dan zou ik dat erg bitter vinden en verder geen zweetdruppel waard.
Je eigen ouders of naasten vinden het misschien jammer om je te zien gaan, maar ze zullen ook best wel trots op je zijn omdat je daadwerkelijk gaat doen wat je echt wilt.
Je naasten willen je toch zeker gelukkig zien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker en mijn naasten weten ook van mijn plannen af alleen willen graag dat ik nog een vaste basis heb hier op het thuisfront en dat betekend dat ik hier nog wel even vast zit, terwijl ik daar weinig trek in heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet wat je plannen zijn maar een vaste basis betekent een vaste kostenpost. Dat kan ik je niet aanraden als je echte de wijde wereld in wilt.
Je bent nog hartstikke jong, waarom niet eerst vrij zijn en dan een vaste basis regelen? Goed, je naasten te vriend houden is natuurlijk ook wel belangrijk, maar als ik het goed begrijp moet je eerst een vaste basis regelen (in de vorm van een huis ofzo?) en dan vertrekken en betalen voor een basis die je niet gebruikt?
Dat lijkt me niet handig...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee inderdaad zo denk ik er dus ook over, de familie wilt dat als ik dit voortzet, en dat zal ik zeker, ik ergens op terug kan vallen, een huis, werk, diploma's etc etc. Maar inderdaad zoals je zegt zal ik dan moeten betalen voor iets waar ik misschien nooit kom, dat zal ik ze duidelijk moeten maken.
dit klinkt niet raar hoor en zeker niet stom. Je kunt je kleven leiden zoals je dat wilt. Je moet achter je eigen keuzes staan en je moet alleen zijn of het leven met iemand delen die hetzelfde denkt. Vraag je af wat je tegenhoud om te leven zoals jezelf het liefst doet. Vaak zijn het meningen en regels van andere mensen. Of zoals het nu eenmaal hoort, omdat het gros van de mensen leeft zoals jij spiegelt. Dus je moet eerst loskomen van alle gedachten, die je tegenhouden. Wil je weg uit dit land, zul je eerst wat dingen moeten organiseren. Basis spullen die je nodig hebt, nakijken waar je heen gaat en hoe je er komt ed. En leef naar je gevoel! Wanneer je je vrij voelt, kun je ook vrij leven. Het leven is een feest, jij hangt de slingers op ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vrije leven... Voor mij is dat geloven in God en genieten van alles wat Hij geeft!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en wereldreis maken. je gaat ergens heen je gaat daar een paar maand (of langer) werken om geld te verdienen geniet van het land en dan weer naar een ander land en precies hetzelfde doen. op die manier leer je veel van het leven en heb je alle vrijheid.

Toegevoegd na 33 seconden:
en oja het klinkt niet gek of raar ik denk er zelf ook aan ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dit gevoel hebt en niets houdt je tegen, zou ik zeggen "Go for it" wat je kunt doen is wereldwijd adressen verzamelen om gratis te overnachten. Kijk eens op http://www.couchsurfing.org/ Hier bieden mensen wereldwijd een slaapplaats aan en heel erg avontuurlijk.

Iemand heeft ooit eens een website geopend http://www.letmestayforaday.com/ deze man had dezelfde ideeen als jij hebt. Hij ging zonder geld liftend de wereld rond, werd ook niet gesponsord. Hij heeft zijn verhalen op deze website gezet en wie weet kun jij hier ook nog tips uit halen.

Succes met je plannen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey bedankt voor je antwoord!
Ik zal de sites even doorkijken, wellicht heb ik er wat aan! ;)
De maatschappij wilt dat je school afmaakt? Denk je dat echt?

Voor jou tien andere. Vrijheid creëer je door je te ontwikkelen, en door je mogelijkheden te benutten. Dit doe je door te leren om juiste keuzes te maken in het leven. En door je te ontwikkelen. Een opleiding volgen (of: iets leren, niet dom of onwetend blijven) is een prima middel om je te ontwikkelen en om "in het leven te staan".

Dus: wil je vrij leven, dan moet je bewegen in het leven. Je staat niet stil maar zoekt de grenzen op. Van wat je kan, en wat je niet kan. Je bent niet bang om een keer te verliezen of uit te glijden. Je gaat er nooit van uit dat je alles al weet. zoek naar nieuwe informatie en sta open voor ideeën. Leer hoe je goede afwegingen maakt en wees altijd kritisch!

Als je de wijde wereld in trekt, is het leuk als je ook iets te doen hebt daar in die wijde wereld. Als je alleen vakantie viert, gaat dat op een dag ook vervelen, echt waar! Als je een een doel in je leven hebt waarvoor je wil werken (noem het maar passie), kan dat een enorme vervulling geven.
Een goede (hogere) opleiding is voor een prima manier om iets in de wereld te doen. Je kan voor internationale bedrijven of organisaties gaan werken, veel meemaken, reizen..

Dus, door je te ontwikkelen kun je op de langere termijn aan je vrijheid werken, ook op mentaal vlak.

Op de kortere termijn: pak je rugzak in en ga lekker weg! Ook van lekker rondreizen leer je veel, over jezelf en over het leven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste wat je kunt doen is eens naar een Rainbow Gathering gaan. Geloof me, het loont echt de moeite, neem deze raad van me aan. Laat je niet afleiden door negatieve kritiek erop, ga er zelf heen en vorm je zelf een idee. Het is soms even zoeken want via het internet is daar doorgaans niet zo heel veel over te vinden. Rainbow Gatherings nemen plaats over de hele wereld, bijna constant. Het speelt zich altijd af in een prachtig stuk natuur met een zuivere bron en een waterloop of de zee, er zijn geen elektrische toestellen en men ervaart het leven zoals het mooi is: in eenvoud en vrijheid. Als een grote familie. Succes.