Hoe krijg je rood haar?

Een meisje zegt dat dat komt doordat je genen kapot zijn. Klopt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee, dit komt door recessieve genen. Die zijn niet kapot, maar "ondergeschikt" aan dominante genen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allemaal -en en diegene geeft zelf geen antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet je dat Attitude, kun jij zien wie een min heeft gegeven dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee stel ik dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, je schijnt te weten dat geen van de andere antwoorders de minnaar is. Daarvoor moet je toch weten wie de min dan wel heeft gegeven, nietwaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien het een terechte min is, geldt mijn reactie. Sorry ga je hier nou echt moeilijk over doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol, nee hoor, het viel me alleen op.
Haha, nee dus. Het komt vaak juist door een extra gen.

Bij een groot deel van de mensen met rood haar kunnen op DNA-niveau variaties in het gen MC1R (melanocortine 1 receptor) gevonden worden. Daarnaast lijken ook varianten in het gen OCA2 van invloed.[1] MC1R is waarschijnlijk van invloed op de activiteit van melanocyten: in welke mate gaan ze pigment produceren als gevolg van UV-straling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een extra chromosoom hebt. Goed de termen in de gaten houden :)
Je krijgt rood haar als je een gen hebt om rood haar te krijgen. Er is niets kapot aan je genen.
Het gen voor rood haar is recessief, dit wil zeggen dat het gen makkelijk verdwijnt door vermenging met andere genen.
Zo zijn bijna alle roodharige Ieren in de USA 'verdwenen' door vermenging met blonde en donkere mensen.
En... ik vind rood haar buitengewoon mooi!!