kunnen pepers ook wit zijn?

ik heb 1,5 jaar geleden een peper gekocht maar hij is nu wit geworden. kan ik hem nog eten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Ja, dat kan. Peper bestaat in verschillende kleurvarianten: zwart, wit, groen en rood. Witte peper ontstaat uit de rijpe bessen van de peperplant. Deze bessen worden geweekt in water. Daardoor gaan ze gisten. De bessen barsten open en de korrel komt tevoorschijn. Die korrels moeten vervolgens goed gewassen worden. De witte peperkorrels zijn even groot als de zwarte. De witte peper ontstaat dus door het verwijderen van de schil.

Maar gezien de toelichting op de vraag bedoel je geen specerij. Wat bedoel jij met een peper die anderhalf jaar bewaard kan worden? Een paprika kan het ook niet zijn, want die is dan al lang verrot. Een onrijpe paprika is groen, en hoe rijper hij wordt hoe oranje/roder.

Misschien gaat het om een chilipeper. Onrijpe vruchten daarvan kunnen groen, geel, wit of paars zijn. Rijpe vruchten kunnen rood, oranje, bruin, geel, groen of wit zijn. De meeste soorten kunnen in groene toestand geplukt worden na 70 dagen en zijn volkomen rijp na 130 dagen. Onder invloed van licht verkleuren ze. Maar echt wit worden doen ze niet. Dat betreft een specifieke soort.

Het meest waarschijnlijk lijkt mij dat de vrucht door schimmel wit is uitgeslagen. En dan is ie niet meer eetbaar.