Kan af en toe een hoge bloedsuiker door snoepen kwaad?

Ik ben dol op kruidnoten en eet er elke jaar heel veel van. Nou heb ik sinds kort te horen gekregen dat ik Diabetes heb. Mijn eetpatroon en alles waar veel koolhydraten in zit heb ik in de ban gedaan. Mijn suiker is inmiddels onder controle. Alleen kruidnoten kan ik niet weerstaan. Ik eet op een dag toch een halve pak leeg.

Kruidnoten is het enige wat ik eet waardoor mijn bloedsuiker veel omhoog gaat. Kan dat kwaad?

4 jaar geleden
2.8K
Ritsuka
4 jaar geleden
Elke dag een halve zak, hoe groot is de zak?
Eric1993
4 jaar geleden
@Ritsuka Zak is 200 gram, dus ik eet ongeveer 100 gram
Ritsuka
4 jaar geleden
Dat is toch bijns 500 kcal en 68 gram koolhydraten ineens.
En dat elke dag.
Ritsuka
4 jaar geleden
http://www.calorielijst.nl/product/?calorie=7323

Antwoorden (1)

Af en toe een te hoge bloedsuiker is niet zo heel erg maar als jij elke dag een halve zak leeg eet, denk ik dat je wel vaker dan af en toe een te hoge bloedsuiker hebt.
Van een regelmatig te hoge bloedsuiker kun je heel veel nare complicaties krijgen, zoals ernstige oogproblemen tot aan blindheid toe, je hebt meer kans op een hartkwaal enz. enz. Bespreek één en ander eens met je diëtiste of diabetes verpleegkundige.
Is er al eens een dagcurve gedaan? Je kunt eigenlijk pas na 3 maanden zeggen of de bloedsuiker daadwerkelijk onder controle is omdat dan (bij de 3-maandelijkse prik) het gemiddelde van de afgelopen 3 maanden bepaald wordt.
Toegevoegd op 21 september 2019 15:58: tekst
4 jaar geleden
Eric1993
4 jaar geleden
@Pieterke Er is geen dagcurve gedaan. In november wordt er weer bloed afgenomen om te kijken hoe de waardes dan zijn. Dat is de 3-maandelijkse prik. Ik heb mijn bloedsuiker wel dagelijks gemeten nuchter en voor het slapen gaan, en het is altijd onder de 8 gebleven zonder nuchter als niet nuchter.
Pieterke
4 jaar geleden
@Eric1993: Onder de 8 is redelijk/goed maar zou toch proberen minder kruidnoten te eten. Kan op de langere termijn wel problemen gaan opleveren.
Eric1993
4 jaar geleden
@Pieterke Wat voor problemen zouden dat kunnen zijn? Toch complicaties van diabetes niet toch?
Pieterke
4 jaar geleden
Eric1993. Ik heb zelf ook diabetes en ik heb van mijn diabetesverpleegkundige gehoord dat bij gewenning aan je eetpatroon je lichaam anders kan gaan reageren en je suikergehalte uit balans kan raken. Dus misschien is het toch beter om wat te minderen met de kruidnootjes. Hoe lekker ze ook zijn. Je hebt tenslotte geen kruidnootjes nodig om in leven te blijven. Ik weet hoe moeilijk het kan zijn met iets te minderen, heb zelf een Cola Zero verslaving, is ook niet goed voor de diabetes (vanwege de zoetstoffen).
Eric1993
4 jaar geleden
@Pieterke Ik zal mijn best te doen om te minderen. Ik kan als ik pepernoten heb gegeten ook verder niks eten de hele avond, omdat de bloedsuiker dan eigenlijk rond de max van wat toelaatbaar is (8 - 9 ). Maar ik drink wel light/zero drinken vanwege de zoetstoffen. Zoetstoffen zijn toch geen probleem ivm de diabetes ?
Amadea
4 jaar geleden
Dat is dus hartstikke slecht voor jouw gezondheid, @Eric1993. In plaats van snoepgoed heeft jouw lichaam waardevolle voedingsstoffen nodig die vitamines, eiwitten, koolhydraten en gezonde vetten bevatten.