Ik heb al jaren een gestoord dag -en nachtritme. Heb alles geprobeerd, maar word 's avonds gewoon niet moe als het donker wordt. Hoe kan dit?

Ik zou het op prijs stellen als ik eens een keer niet hoorde dat ik op tijd naar bed moet en er op tijd weer uit, want ik heb heel vaak en lang aan mijn ritme geprobeerd te werken, maar steeds zak ik overdag in en leef ik 's avonds op. Ik ben dus duidelijk een avondmens, maar dan nóg vind ik het heel vervelend dat ik pas tegen 2 of 3 uur 's nachts een beetje slaap begin te krijgen.

Nu zei mijn oom dat ik misschien wel eens te weinig melatonine kon aanmaken, wat het probleem veroorzaakt. Heeft iemand hier ervaring mee en zijn de supplementen die het tekort aanvullen betrouwbaar en goed werkzaam?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja ik ga ook pas slapen als ik moe ben, daar is toch niets mis mee? Tenzij je er indirect problemen mee krijgt op je werk, dan word het een ander verhaal.
Maar waarom zou je geforceerd willen slapen? Als je pas om 2 uur moe word is het niet logisch voor 2 uur naar bed te gaan toch?

Het beste antwoord

Fel licht in de avond remt de melatonineproductie af. Dat fenomeen doet zich ook voor als je nog laat voor een computerscherm zit.
Melatonine pillen zou ik niet op eigen houtje nemen. Laat eerst bij de huisarts het gehalte aan melatonine in je speeksel meten. Als je geen tekort hebt heeft het ten eerste geen zin om het te nemen, en ten tweede kun je je lichaam nog erger in de war brengen,
Melatonine dient ook op het juiste moment van de dag ingenomen te worden, daar kan je arts je ook raad over geven.
Het is bovendien een hormoon, en van de kunstmatige vorm ervan zijn de effecten op lange termijn nog niet bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik heb precies hetzelfde, maar ben nog jong. Ik heb overdag in ieder geval nooit problemen. 's Nachts luister ik gewoon muziek en val rond half 3 in slaap. Soms 12 uur. Ik heb helemaal geen ritme. Als je last van hebt dokter?? En uitslapen als het kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ging soms wel om acht uur naar bed maar sliep dan pas om drie uur en dan om zes uur weer op. Toen zijn we naar de dokter gegaan en die heeft mij melatonine voorgeschreven. Half uur voor het slapen gaan nemen en ik slaap nu gewoon op tijd. Alles gaat beter! Aanrader. Als de dokter het je niet wil geven gewoon door zeuren, het werkt echt goed.

Niet die van de drogist kopen, die zijn 1000 keer zwakker en helpen niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel, ik ga er eens over praten met de huisarts!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1000 keer zwakker is behoorlijk overdreven. Wel is het inderdaad zo dat je van de melatonine van de drogist aanzienlijk meer moet innemen dan er op de verpakking staat, om te komen aan de dosering van de pillen die de huisarts voorschrijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hallo als je die van de drogist neemt neem je er gewoon 10 a 0,1 gram
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De huisarts schrijft 2 of 5 mg voor,dus dat houdt in dat je er minimaal 20 in moet nemen als je ze bij de drogist haalt.
Hoe zit het met je dagelijks leven? Wat doe je voor werk en hoeveel inspanning kost dat? Hoe meer inspanning je overdag hebt hoe beter je slaapt. Heb je een periode veel uitgeslapen? Zo kan het uit balans raken van je dag en nachtritme ook beginnen. Ik zou eerst gewoon een paar dagen lekker vroeg uit bed gaan, desnoods een nacht of wat overslaan en overdags lekker veel dingen doen. Ik weet niet of die medicatie voor gewenning zorgt maar ik ben altijd heel voorzichtig met medicatie die slaap bevorderen omdat deze meestal het gevolg hebben dat je niet meer zonder kunt. Mijn vriend en ik zaten veel bij huis en hadden beide problemen met slapen. Nu we meer uren draaien op het werk omdat school klaar is zijn we beiden kapot 's avonds. Heb hem nog nooit voor 4 uur zien slapen maar nu dut hij gewoon in als ik naast hem zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik melatonine en dit helpt redelijk goed.
Je kunt ze bij de drogist of apotheek kopen,maar dan moet je er wel 20 van innemen want één helpt niet.
Het lijkt veel 20 stuks,maar de huisarts schrijft 2mg of 5 mg voor en aangezien die van de drogist 0,1 mg is,heb je er minimaal 20 van nodig.
Je kunt ze bij de huisarts ook op recept vragen,maar die moet je ook zelf betalen en het prijsverschil maakt bijna niets uit met de melatonine die je gewoon kunt kopen.

De melatonine van de huisarts kost iets van 15 a 16 euro voor 30 pillen en van de drogist zijn ze 12,95 voor 500 pillen en dit is dan eigenlijk voor 25 dagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vader gebruikt sinds een paar maanden L-Tryptofaan. Hij sliep ook heel slecht, maar sinds hij dit gebruikt slaap hij eindelijk weer prima. Hij had ook jarenlang melatonine gebruikt, maar dat hielp niet echt. Misschien is dit een aanrader voor jou!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad melatonine gebruiken kan je helpen. In Amerika kun je een potje bij de drogist kopen van 2 a 5 gram. Maar een huisarts in Nederland kan je het ook voorschijven. Bespreek het probleem met je huisarts.

Je zou eventueel eerst bij de drogist kunnen proberen.
Een potje van 500 stuks met 0,1 mg per tabletje kost rond de 10 a 12 euro per potje van 500 stuks
Ik zelf gebruik 6 a 8 tabletjes om goed te slapen. Je merkt het aan je ogen als je tabletjes neemt. Want die zitten dichter als je wakker wordt. Probeer het eerst op dagen dat je niet werkt maar als je vrij bent. Want dan kun je langzaam wakker worden en eraan wennen.
Of zorg dat je genoeg tijd heb om wakker te worden,anders ben je best suf op je werk merk ikzelf.
Dus niet half uur van tevoren wakker worden eten en weg. Neem even je tijd om wakker te worden en laat je lichaam eraan wennen.

Neem een melatonine tablet 2 uur voor je gaat slapen. Doe geen inspannende dingen ook liever geen tv kijken, luister liever naar rustgevende muziek 2 uur van tevoren. Ook ontspanning oefeningen kunnen je helpen. Doe wat rustgevende muziek op en ontspan je en doe je ogen dicht. Adem heel diep in en uit en ontspan langzaam en zorg dat je hele lichaam ontspannen is.
Ga denkbeeldig naar je enkel en naar je been naar je buik naar je handen en voel dat er geen spanning meer is op die delen. Als laatste je hoofd. Hou een gedachte vast en duw hem daarna weg. zorg dat je helemaal leeg bent. Waarschijnlijk val je dan in slaap. Of kijk op internet zoals
http://www.ontspanningsoefeningen.com/ met wat ontspanningsoefening of kijk verder even op internet met wat ontspanningsoefeningen

Ik hoop dat dit je kan helpen om een goed te slapen.
Succes!!