Dat mag geen naam hebben; je geeft maar een halve liter, dat is nog geen 500 gram.
Bovendien vult je lichaam het bloed heel snel weer aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maximaal een halve kilo, tijdelijk, want je lichaam maakt weer nieuw bloed aan.
Je mag niet meer dan (500ml?) bloed afgeven, omdat je lichaam anders zelf te weinig heeft.
Van afvallen kan je eigenlijk niet spreken, aangezien je lichaam het tekort aan bloed weer opnieuw aanmaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt een halve liter bloed afgetapt, dus ja, dat gewicht ben je even kwijt. Maar in de dagen erna maakt je lichaam het opnieuw aan, dus het is niet blijvend weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft, zoals al eerder genoemd, meestal 500 g.

Het vocht daarin schijn je binnen 1-2 uur weer aangevuld te hebben, daarom krijg je ook altijd even iets te drinken daarna.

De bloedcellen zelf kost een paar weken om aan te maken, daarom mag je bloed ook maar een paar keer (4) per jaar geven (en vrouwen nog minder (2x) dan mannen omdat die het maandelijk ook nog verliezen).

Plasma geven mag wel vaker

als je het dus "goed" doet val je niets af van bloedgeven (of beter gezegd, 500 g tot die die soep en dat water hebt gedronken)
amigo
12 jaar geleden
Je verliest door het doneren van een halve liter bloed ook ongeveer 500 gram. Ongeveer de helft van het bloed bestaat uit water. Dat is snel weer aangevuld. De andere helft is cellen. Die wegen bij elkaar dus nog maar 250 gram. Omdat die cellen zelf ook weer voor ruim de helft uit water bestaan, is het netto gewichtsverlies minder, misschien maar 100 gram. En dat gewicht bestaat vooral uit eiwit, en er zit nauwelijks vet bij.
Je verliest dus wel (een klein beetje) gewicht, maar geen vet. En met 2 of misschien drie keer per jaar een donatie zet het al helemaal geen zoden aan de dijk..... Je kan beter (iets) minder eten en meer bewegen als je wil afvallen. Als je elke dag 10 gram vet minder binnenkrijgt, is dat 3,5 kg minder vet per jaar. Zet dat maar eens af tegen die hooguit 300 gram van de donatie....