Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat werkt nu echt het allerbeste tegen een aften in je mond?

Een aften is zo'n pijnlijk blaasje aan bijvoorbeeld de binnenkant van je lip. Ik eet overigens al erg gezond!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
21.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (9)

Met kamillosan geneest het sneller. Verkrijgbaar bij bijna alle drogisten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe zijn aften te voorkomen
Zorg voor een optimale conditie en een goede mondhygiëne. Kauw bewust.
Poets uw tanden niet te hard.

Wat kunt u er zelf aan doen
Als de klachten draaglijk zijn, kunt u het beste de spontane genezing, die meestal vijf dagen duurt, afwachten. Voorkom uitbreiding door voorzichtig te poetsen en rustig te eten. Een tandpasta met enzymen zou de klachten kunnen verminderen.

Geneesmiddelen
Om de pijn te verlichten kunt u een aanstipvloeistof met lidocaïne gebruiken. Probeer het pijnlijke plekje droog te deppen met een schoon zakdoekje of tissue.
Breng vervolgens de pijnstillende of ontsmettende vloeistof aan.

Ook een pijnstillende tablet zoals paracetamol kan verlichting bieden.

Ontsmettende (mond)spoelingen verminderen het aantal bacteriën in de mond. Chloorhexidine mondspoeling (bijvoorbeeld Corsodyl), Kamillosan of waterstofperoxyde kunnen om die reden een gunstige werking hebben op aften. Ze versnellen de genezing echter niet.

Er bestaan ook chloorhexidine zuigtabletten. Deze hebben een ontsmettende werking en daardoor wellicht enigszins effect op verdere uitbreiding en voorkoming van aften.
De apotheek bereidt zelf ook een aantal mondspoelingen die werkzaam zijn tegen aften. Voor meer informatie hierover kunt u terecht bij uw Kring-apotheek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aften is een blaasje waar je weinig tegen kan doen alleen bij extreme gevallen kan de tandarts hem aantippen. Tegen gaan kan je het niet alleen is het bewezen dat mensen die roken er iets minder last van hebben dan niet rokers.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik er last van had spoelde ik mijn mond met lauw verzadigde pekel, de pekel maakt ik van het gewone keukenzout.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Listerine (spoelwater) helpt bij mij altijd super goed!! Je mond staat effe in brand, maar na een paar keer (wel sprijden over de dagen) spoelen ben je er zo vanaf!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik er last van heb gebruik ik zendium glazuur protect, rustig er overheen poetsen niet (te hard) drukken)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bij mij goed helpt is : spoelen met waterstofperoxyde. Bij het Kruidvat of etos (1 euro), goed verdunnen ..,,,,
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt dan beter kant en klaar waterstofperocide 3% kopen is ook niet duur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja die is het ook. Bij genoemde winkels een euro.
Je gebit poetsen met de gewone Elmex en je bent er binnen twee a drie dagen vanaf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betadine tinctuur. Mag niet, werkt als een speer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding