Ik heb een HB van 4,5 mmol. Deze week moet ik onderzoeken doen, maar wat kunnen de oorzaken precies zijn? En wat kun je er tegen doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Je kunt als vrouw bloedarmoede krijgen door overvloedige menstruaties. Maar er zijn vele oorzaken mogelijk
Ik heb zelf als jong meisje een van 2,3 ofzo gehad. De dokter schrok zich bijna dood en ik was bijna dood hoewel ik er nog gewoon mee werkte. De oorzaak daarvan is nooit achterhaald. Later heb ik het in mildere vorm nog vele keren gehad zonder duidelijke oorzaak. Ik kreeg die eerste keer dezelfde dag nog een Jectofer injectie en daarna nog 9 injecties. Die hielpen goed maar om de één of andere reden moegen die niet meer gegeven worden. Ik neem aan dat er voor die injecties iets anders in de plaats is gekomen maar zelf kreeg ik later "staalpillen" hoewel het om ijzertoevoeging ging.
Als je bloedarmoede hebt dan kun je het beste rood vlees eten en op je brood bijv. rosbief of varkenslever. Een plak lever uitbakken voor bij je warme maaltijd of een plak bloedworst op brood of uitbakken is ook heel goed voor je ijzergehalte. Die lever om it te bakken en die bloedworst om uit te bakken dat zijn dikke plakken. Voor op brood kun je gewoon die dunne plakken nemen.
Appelstroop wordt ook wel aangeraden.
En verder veel groene groenten eten, zoals spinazie en andijvie.
Maak je er in elk geval niet druk om. Het komt vast wel weer in orde.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry voor de tikfoutjes. Mijn goede bril is kapot en de bril die ik nu op heb daar zie ik minder goed mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je tegen 'bloedarmoede' kunt doen, hangt helemaal af van de oorzaak.
Het kan zijn dat je bloed verliest (bijvoorbeeld door heftige menstruatie) of afbreekt. Het kan ook zijn dat je te weinig bloed aanmaakt. En dat kan ook weer allerlei oorzaken hebben, zoals: een tekort aan ijzer, een tekort aan vitamine B12, of een probleem met het beenmerg (waar bloedcellen worden gemaakt). Een tekort aan B12 hoeft niet altijd te betekenen dat je voeding te weinig B12 bevat; het kan ook zijn dat je lichaam het niet opneemt.

Dus: zomaar meer ijzer en vitamine B12 gaan eten/slikken is niet de oplossing. Je moet natuurlijk sowieso zorgen dat je er genoeg van krijgt, maar je kunt pas echt iets aan je bloedarmoede doen als je de oorzaak weet.