lip met mogelijke koortslip perongeluk tegen ook aan, kan dit leiden tot herpes aan het oog?

een vriendinnetje van me heeft soms een koortslip, ze heeft dan op haar bovenlip een beetje rode bultjes, laatst hadden we het over een koortslip en zei ze er nog nooit een gehad te hebben, Dus vraag me steeds meer af of ze wel een koortslip dan heeft.. vandaag had ze weer een beetje wat bultjes bij haar bovenlip en was het ook een beetje uitgedroogd.. ze gaf me plots een knuffel maar ik ontwijkte een beetje haar lippen waardoor ik ze recht tegen mijn oog aan kwam!... Nu ben ik bang voor evt herpes aan mijn oog, ik ben me hier nu een beetje door aan het opfokken...hoe groot is de kans denken jullie en kan ik evt wat doen?? Pff

Toegevoegd na 2 minuten:
het zijn niet zomaar pukkeltjes of bultjes die op haar lippen zitten maar wel echt soort van rode blaasjes

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Het herpesvirus is heel besmettelijk, maar je moet er ook wel vatbaar voor zijn. In het begin zijn de kenmerken van een koortslip een pijnlijk gezwollen rode huid (dus niet echt bultjes zoals een puist of wratje) ze kunnen ook flink jeuken. Dan dan hoef je nog niet bang te zijn voor besmettingsgevaar, tenminste zolang het/de dan ontstane bultje(s) niet open gaat/gaan, de bultjes zijn namelijk gevuld met vocht, hierin bevindt zich het herpes-virus.

Pas als zo'n bultje opengaat en er vocht uit komt is er sprake van besmettingsgevaar. En daarna gaat zo'n bultje weer uitdrogen en is het besmettingsgevaar weer geweken.

Het blijft desondanks verstandig om in zo'n periode toch maar even niet te zoenen, maar dat jij nu bang zou hoeven zijn voor herpes aan je oog dat lijkt me echt niet nodig.

Wat nog wel belangrijk is om te weten. Let op! Koortslipvirus (het herpesvirus) kan bij sexueel contact vrij snel worden overgedragen op de geslachtsorganen en daar vergelijkbare klachten veroorzaken.

Allereerst omdat je het niet zeker weet en omdat de bultjes al opgedroogd waren. Je kunt nog even aan je vriendin vragen of die bultjes in het begin heel strak en pijnlijk aanvoelden (het lijkt op een soort brandend gevoel) en vanaf het ontstaan t/m het verdrogen van de bultjes duurt ongeveer 14 dagen.

Dan is nog van belang dat je het herpesvirus wel je hele leven bij je draagt en het over het algemeen steeds weer op dezelfde plaatsen terug zal komen, maar alleen in vooral situaties van bv stress, weinig weerstand en langdurige blootstelling aan fel zonlicht. Dus lippen dan goed invetten.

Als je het zeker wilt weten zou ik even met de huisarts bellen, maar ik zou me zelf geen zorgen maken.
Ceeve
12 jaar geleden
Ja! Ik heb zelf een zogenoemd 'koortsoog' . Ook doorgegeven door een koortslip, zodra je jeuk voelt by of in je oog zovirax smeren! Echt het is zoon ramp in je oog , je kan blind worden ! Succes