Waarom houden vrouwen zo van details?

Waarom kunnen vrouwen nu nooit eens simpelweg vertellen waar het om gaat, de essentie uit een verhaal halen, concretiseren. Wat is het nut van al die details?
Ik doel dan met name op als ze bv vertellen wat ze die dag gedaan hebben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor de vrouw werkt zowel praten als luisteren ontspannend. Ze doen dus zichzelf een plezier door zoveel mogelijk te praten, en ze denken de ander daar eveneens een plezier mee te doen.

Voor de man werkt zowel praten als luisteren inspannend. Ze doen dus zichzelf een plezier door zo min mogelijk te praten, en ze denken de ander daar eveneens een plezier mee te doen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dat dit zo is, wordt wel eens evolutionair verklaard.

Vrouwen zaten in het dorp, in een relatief beschermde omgeving. Het belangrijkste voor hun overlevingskansen was, de dorpsgemeenschap bijeen te houden.

Om dat te bereiken, moest er worden gesocialiseerd. Dat doe je door veel te praten, en door aan elkaar te frutten, bijvoorbeeld door elkaars haren te doen of elkaar sieraden om te doen. Vergelijk het vlooien van apen, dat heeft ook een belangrijke socialiserende betekenis.

Mannen moesten het gevaar trotseren. De vijand moest worden afgeweerd, de prooi moest worden bejaagd, er moest aan tijgers worden ontsnapt.

Dat bereik je niet met uitgebreid overleg. Je maakt vooraf snel en concreet een plan, en tijdens de uitvoering van het plan moet je elkaar met korte zinnen helpen.   "Hun speren zijn bijna op!"   "Pak zijn voorpoten!"   "Tijger achter die baobab!"
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pseudo evolutionair verhaal. Slaat m.b.t. tot de evolutieleer als een tang op een varken.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik vind jouw bewoording wel erg negatief. Maar je hebt gelijk dat dit geen gevestigde en geaccepteerde theorie is. Aan de andere kant kun je met man=jager en vrouw=bessenverzamelaar&dorpsbewoner zoveel van de verschillen verklaren, dat er toch wel meer in zit dan helemaal niets. Juist daarom schrijf ik niet dat het zo is, maar dat het wel eens zo wordt verklaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evolutionair heeft ook niet direct met de evolutieleer te maken, Bitch, dat is de gangbare term voor het vanuit onze primitieve natuurlijke leefomstandigheden proberen te verklaren van hedendaagse sociale processen, met name man/vrouw-verschillen. En hier dus in de juiste context gebruikt.
Cryofiel
14 jaar geleden
Hee, suus, leuk dat je er weer bent!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeer interessant:-) en ook best logisch
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi gevonden!

Andere antwoorden (13)

Zij hebben ontdekt dat het in de details te vinden is... De mannen zoeken het in het grote op de eerste plaats...

Het is hoe het gebekt is hoe het zingt...

Ze weten als de details kloppen alles klopt, mannen weten dat niet... Die denken dat alles kan kloppen als het grosso modo klopt... Jammer van die mannen...

Toegevoegd na 1 uur:
Aanvulling: Mannen kennen toch ook wel details, gelukkig... Als ze een vrouw zien, grijpen ze meteen naar de tieten...

Dit moest ik eerlijkheidshalve toch vermelden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plusje, van een vrouw ;)
Omdat we denken dat de ander het dan beter begrijpt wat we willen vertellen of uitleggen. Mannen missen vaak de details van een situatie en kunnen inderdaad veel beter to the point komen daardoor. (maken zich daarom ook niet zo snel druk)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit in de aard van vrouwen! Kijk maar eens naar de antwoorden op GV.... Bij veel damesantwoorden haak ik na zit 26 echt af, en dan ben ik pas op de helft!

Ze denken hoe meer bijzaken hoe beter, en zouden af en toe bijna de hoofdzaak vergeten....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mannen bijna altijd zeggen dat ze -ons- vrouwen niet begrijpen. De lange uitleg en details roepen ze dan waarschijnlijk over zichzelf af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb er ook ervaring mee maar dan met mannen
en dan hoor je hoe heete het daar ook weer en hoe laat was het ook weer
dan zeg ik vertel verder het hoelaat en hoe het heet de straat bijv doet er niet toe
kijk jullie mannen willen wel in details gaan maar jullie vergeten gewoon de details en daarom lijkt een verhaal korter bij een man
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je generaliseert: sommige vrouwen doen dat, evenals sommige mannen, maar zeker niet alle vrouwen.

Bedenk: de uitzondering bevestigt de regel niet, maar hij ontkracht hem

Uitspraak alle kraaien zijn zwart.
Daar vliegt een bruine of blauwe kraai
Bye bye uitspraak.
Zo werken ook de Mythbusters, zij proberen een uitzondering te vinden en dan is het geval duidelijk onjuist.

Toegevoegd na 52 seconden:
Ik neem aan, dat jij even jouw frustratie wil luchten over jouw vriendin. Ga je gang hoor....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het nut van details is je vaak al tevoren indekken voor allerlei mitsen en maren. Je kunt van de gemiddelde vrouw in elk geval niet zeggen dat je onvolledig, onduidelijk of voor tweeerlei uitleg vatbaar is. Hoewel......als je maar de helft luistert \ leest raak je wellicht de draad kwijt...

Of het sexegebonden is weet ik niet ; vergeleken met mijn man ben ik aardig bekopt en to the point. (Echt waar !!!) Maar hij heeft dan ook zo'n baan waar je mensen de hele dag werkelijk alles moet voorkauwen omdat ze nooit een handleiding pakken of opletten als iets wordt uitgelegd...

En als jij vindt dat je vrouw teveel details vertelt in haar belevenissen van die dag, interesseer je je vermoedelijk veel te weinig voor haar, in jouw ogen niet boeiende, leven. Daar betrap ik mezelf ook wel eens op als ik met een half (of eigenlijk een tiende) oor luister naar de verhalen wat mij man op de zaak heeft gedaan of beleefd.....:schaam:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha nou kijk dan maar eens naar die programma's over voetbal. Het gaat zelfs over kleding, welke muts ze ophadden blablabla.

Ik denk dat het gewoon van persoon tot persoon verschilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat vrouwen meer woorden in hun vocabulair hebben zitten en ze nu eenmaal meer waarde aan de details hechten. Vrouwen willen altijd iets goed uitleggen, daardoor leren ze over het algemeen hun kinderen het meest. De opvoeding ligt ook voor het grootste deel bij hen. Ook als ze geen kinderen hebben blijven ze iets verzorgends hebben en daarbij hoort ook altijd uitleggen om het beter begrijpelijk te maken. Wij verzorgen jullie mannen dan ook met allerlei info, ook als je er niet op zit te wachten. Zo zijn de meeste vrouwen nu eenmaal en stiekem kunnen jullie niet zonder. :)
amc
14 jaar geleden
Vrouwen, als het om mannen gaat, veranderen in een computer met haviksogen. Ze waarderen en beoordelen ons zonder dat we er zelfs maar erg in hebben. Binnen enkele seconden besluiten ze of ze ons interessant vinden of niet, en als we de test niet doorstaan, is het moeilijk, bijna onmogelijk, om weer voet aan de grond te krijgen. Ze registreren ook de kleinste details...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Mannen doen exact hezelfde, maar dan zonder de details...
Vrouwen willen duidelijkheid, en omdat mannen meestal beknopte antwoorden geven kan het bij vrouwen nog steeds alle kanten op. En dit dan en dat dan? en hoe gaat het dan verder met dit en dat? Omdat wij vrouwen veel meer vooruit denken, rekening houden met van alles wat nog komt, mannen hoeven alleen maar aan het werk te denken en wat zich daar afspeelt, en vrouwen splitsen zich meestal in 3en, werk, kinderen, huishouden. Ik denk dat er bij vrouwen veel meer in hun omgaan en bezig zijn met veel meer dingen dan mannen, dat willen ze graag duidelijk maken en dus vertellen. Dat zal dus in ieder gesprek naar voren komen.

(dit zal niet over alle mannen zo gaan (mijn excuus hiervoor), ik wil ook niet alle mannen over 1 kam scheren maar denk dat het bij het gros wel zo werkt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind je vraag wat onduidelijk. Je hebt het over details en over beknopt spreken, dat zijn twee verschillende dingen. (sorry, ben een vrouw natuurlijk ;)

Maar ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Zoals door iemand al eerder is gezegd is het niet seks gebonden of je to the point bent. Details zijn over het algemeen wel een typisch 'vrouwending'.

Ik denk dat dit ligt aan het volgende: Vrouwen hebben meer continue activiteit in bepaalde hersenonderdelen. Bijvoorbeeld in de hersengebieden voor spraak. Meer activiteit is dus ook meer capaciteit voor idd, de details ;)
Dat is de grootste oorzaak. Er zijn nog wat kleinere biologische kenmerken die daaraan bijdragen.

Hoop dat je een duidelijk en to the point antwoord op je vraag hebt ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit in hun genen.