1 keer ongesteld geweest, nu al 9 weken niet meer

Ik ben net in de puberteit en nog maar 1 keer ongesteld geweest. Nu ben ik al 9 weken niet meer ongesteld! Mijn gewicht en BMI zijn aan de lichte kant maar wel gewoon gezond en ik leef ook gezond en sport genoeg (maar ik drink vaak wel te weinig). Is dit normaal??

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik weeg ongeveer 52 kilo en mijn BMI is 19. Ik heb wel vaak het gevoel dat ik nodig moet plassen en dan is het eigenlijk niet zo, heeft dit er iets mee te maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Ja hoor, heel normaal. De eerste jaren kun je onregelmatig zijn, wat betekent dat je menstruatie de ene keer na drie weken alweer kan zijn, en de andere keer wel een paar maanden weg kan blijven. Dat is gewoon het systeem dat op gang moet komen.

Vaak het gevoel hebben dat je nodig moet plassen terwijl dat niet zo is, heeft hier trouwens niet mee te maken. Het is wel een symptoom dat te maken kan hebben met een beginnende blaasontsteking. Om je blaas gezond te houden, kun je er beter op letten dat je wel voldoende drinkt, daarmee spoel je als het ware de leidingen door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, dit is normaal.

De menstruatiecyclus komt vaak wat onregelmatig op gang. De cyclus kan langer of korter duren, menstruaties kunnen uitblijven.

Dit kan een paar maanden zo blijven. Daarna zou het normaal, dus regelmatig, moeten worden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Als je na je eerste ongesteldheid geslachtsgemeenschap hebt gehad, kan het wel zijn dat het al meteen raak is. Zo niet, dan zou ik me voorlopig geen zorgen maken. Het kan zijn dat jouw hormonaal systeem nog niet helemaal op punt staat.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geniet er maar van :) Ik heb ook nog altijd om de 6 á 8 weken mijn periode, ideaal!

Ik zou me er verder niet druk om maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel normaal dat je niet meteen een volledige en regelmatige menstruatiecyclus hebt.

De eerste bloeding is meestal niet meteen heel heftig. Vaak heb je eerst een paar maanden last van een lichte roodbruine afscheiding uit je vagina (spotting). Dat wijst erop dat het groeiproces op gang is gekomen. Pas daarna ben je geslachtsrijp en volgt de zogeheten "menarche", de eerste échte menstruatie.

Is de menstruatie vanaf het begin regelmatig?
Nee, beslist niet. Zeker de eerste jaren kan de cyclus heel onregelmatig zijn. Soms blijft de menstruatie zelfs een paar maanden uit. Vanaf je 20e wordt je menstruatiepatroon min of meer regelmatig, met een gemiddelde cyclus van 28 dagen.

Hier kan je meer lezen over de menstruatie:
http://www.dokterdokter.nl/mijn-kind/schoolkind/article/22781/de-eerste-menstruatie-wat-moet-je-weten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7 letters & 1 woord ; Z W A N G E R .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is echt normaal, na mijn eerste keer heb ik ongeveer 12 weken lang niks gehad. Nu 3 jaar verder begint er eindelijk een beetje regelmaat in te zitten. Dus wees niet bang, en geniet er inderdaad van dat het nog zolang duurt. Denk er wel aan altijd misschien in je tas of ergens maandverband te hebben, als het nog onregelmatig is kan het zomaar gebeuren dat het wel komt.