Is een Lymfoom altijd kanker?

Ik heb vandaag een aanvraagformulier voor een echo gekregen hierop staat genoteerd: Lymfoom? Vetbult?

Wat houd Lymfoom in? Is dit kanker of kan het ook iets anders zijn? Zoals bijvoorbeeld een niet gevaarlijke zwelling?

Toegevoegd na 6 minuten:
Het gaat trouwens om meerdere zwellingen (lymfeklieren) boven in de hals.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het gaat trouwens om meerdere zwellingen (lymfeklieren?) boven in de hals.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
10K
Amadea
10 jaar geleden
Mijn opa had een paar vetbulten en hij rookte sigaren. Te zien aan het plaatje jij ook. Zou er verband tussen kunnen zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha Amadae, nee ik rook geen sigaren. Maar wou het plaatje een beetje oppimpen met een simpel bewerking programma op de telefoon. :)

Het beste antwoord

Nee een lymfoom is niet altijd kanker.
Het woord "lymfoom" betekent niets meer of minder dan "vergrootte lymfeklier." Dit zegt dus niets over de reden waarom een klier vergroot is.

Er zijn verschillende redenen waarom een lymfeklier vergroot kan raken. Lymfeklier kanker is er één van, maar gelukkig een relatief zeldzame.
Veruit de belangrijkste reden voor een lymfeklier om vergroot te raken is een ontstekingsproces ergens in de buurt van de klier. Een bepaald soort witte bloedcel (de lymfocyten) wordt geproduceerd en opgeslagen in de lymfeklieren. Deze zijn belangrijk voor de afweer in geval van een ontsteking; bij een ontsteking worden er meer aangemaakt en worden de klieren dus groter.
Soms gebeurd het ook dat een klier vergroot raakt zonder dat een duidelijke oorzaak voor is. Bij onderzoek wordt er dan geen oorzaak gevonden. Ook dat is geheel goedaardig; na verloop van tijd trekt het dan vanzelf weer weg.

Wat bij jou de oorzaak is kan ik natuurlijk niet zeggen, maar de term "lymfoom" kan op prima duiden op een goedaardig probleem.
Alleen als de arts "maligne lymfoom" opschrijft duidt hij specifiek op een vorm van lymfeklierkanker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fremar
10 jaar geleden
heb je daar een bron van,is wel heel afwijkend van mijn antwoord van een zeer officiële website.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een bron... Nou afgezien van het feit dat ik zelf arts ben en daarmee het medisch jargon toch wel machtig: verschillende hoogleraren, medische naslagwerken (Bates, Hoedemaeker, Souhami, vd Meer). Maar wat laagdrempeliger:
dokterdokter.nl: vergrote of verwijde lymfeklier. synoniem: lymphoma
encyclo.nl: Vergrote lymfeklier, meestal als gevolg van ontstekingen in het gebied van deze lymfeknoop. lymphoma 1. vergrote lymfeklier, hoofdzakelijk t.g.v. immunologische reactie op infecties, directe infectie van de klier Of natuurlijk wikipedia: een vergrote lymfeklier, hoofdzakelijk ten gevolge van een immunologische reactie, meestal (>99%) niet kwaadaardig maar als reactie op een infectie. En ja, op al deze plekken wordt ook verwezen naar de mogelijkheid van een maligne lymfoom, maar meestal is een lymfoom nou eenmaal niet maligne (zie ook wikipedia) Overigens zal kanker.be best een officiele site zijn, maar de naam suggereert dat ze nogal gericht zijn op kanker. De mensen achter deze site zullen het begrip "maligne lymfoom" best afkorten tot "lymfoom" net zoals een oncoloog dat zal doen. Medisch jargon wordt door artsen nu eenmaal slordig gebruikt....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor uw duidelijk omschreven reactie.

Andere antwoorden (1)

Een lymfoom is een kanker die zich ontwikkelt uit bepaalde witte bloedlichaampjes. De term 'lymfoom' komt van de lymfocyten (soort van witte bloedlichaampjes) die een rol spelen in de verdediging van ons lichaam tegen bepaalde ziektes en tegen infecties. Ze circuleren in een netwerk dat het lymfesysteem wordt genoemd.

Als er abnormale lymfocyten worden aangemaakt, hopen die zich op en vormen ze uiteindelijk een lymfoom (een tumor) in de lymfeweefsels en vooral de lymfeklieren.
fremar